plastpol
Puls Branży

Plastikowy wałek rozrządu

Możemy ograniczać spalanie downsizingiem silników i dodatkiem elektrycznych układów napędowych, ale można to osiągnąć również na innych płaszczyznach.

Wszystko sprowadza się do samej wagi samochodu, bo im ta jest mniejsza, tym mniej pracy musi wykonać silnik, żeby wszystko rozpędzić, a im mniej pracy, tym mniejsze spalanie. Co z kolei waży najwięcej w samochodach? Oczywiście sam układ napędowy i dlatego właśnie europejscy naukowcy postanowili zawalczyć z tym, tworząc plastikowy moduł wałka rozrządu, który, jak twierdzą, oferuje więcej korzyści niż tylko niższą wagę.

Prototypowy element został zaprojektowany we współpracy między niemieckim Instytutem Technologii Chemicznej Fraunhofer, producentem części samochodowych MAHLE Group, firmą motoryzacyjną Daimler, belgijskim producentem tworzyw sztucznych SBHPP/Vyncolit i francuską firmą z branży tworzyw sztucznych The Georges Pernoud Group (via New Atlas).

Zamiast zwykłego odlewanego aluminium nowy moduł jest wykonany z termoutwardzalnego polimeru wzmocnionego włóknem. Jest dzięki temu lżejszy, lepiej pochłania wibracje, pochłania mniej energii i pracy w produkcji, jest bardziej oszczędny po kątem wykorzystanych materiałów i może zostać wyprodukowany w całości.

Należy zauważyć, że termoutwardzalny polimer wzmocniony włóknem jest tylko w 1/4 tak sztywny, jak aluminium, ale uważa się, że sama konstrukcja kompensuje tę wadę. Jeden z prototypów podobno „wykazał bezbłędną funkcjonalność w nowoczesnym silniku spalinowym” po 600 godzinach testów na stanowisku badawczym.

Twierdzono, że moduł dobrze wytrzymuje wysokie temperatury silnika, a także obciążenia mechaniczne i chemiczne.