Nowe opakowanie wykonane jest z papieru pokrytego specjalnymi powłokami, które sprawiają, że materiał posiada barierę na tłuszcze i aromaty. To kluczowe cechy pozwalające zachować świeżość, smak i zapach czekolady. Oprócz tego opakowanie ma dobrą barierę na tlen. Pomaga to przedłużyć trwałość dodawanych do czekolad orzechów i bakalii. Unikalne w nowym opakowaniu jest to, że te funkcjonalne powłoki nie są przeszkodą w recyklingu. Zużyte opakowanie można zatem przetwarzać jak zwykły papier, co przekłada się na imponujące korzyści dla środowiska w przeliczeniu na sztukę opakowania. Obecnie tabliczki czekolady najczęściej pakuje się w OPP, czyli tzw. orientowaną folię polipropylenową. Zgodnie z deklaracją producenta papieru, z którego KB Folie produkuje opakowania, ślad węglowy tego materiału jest mniejszy o 47% w porównaniu z OPP, licząc od wydobycia surowców potrzebnych do produkcji, aż po produkcję opakowania (to tzw. ocena cyklu życia produktu „od kołyski do bramy”), a o 63% uwzględniając również użycie i utylizację opakowania.
Technologia, która budzi zainteresowanie
Idea stworzenia tego opakowania pojawiła się w wyniku współpracy z jednym z producentów czekolady. Oprócz papieru pokrytego powłokami o odpowiednich cechach, do jego stworzenia wykorzystano specjalny cold seal, czyli powłokę pozwalającą zgrzewać opakowania w temperaturze pokojowej. Zapewnia ona szczelność, a jednocześnie nadaje się do recyklingu w strumieniu papieru zgodnie z wymaganiami normy UNI 11743:2019.
- Konieczność odpowiedniego nakładania cold sealu na papier, tak aby zapewnić szczelność zgrzewu sprawia, że jest to projekt trudny z technologicznego punktu widzenia - mówi Małgorzata Szymczukiewicz, Dyrektor ds. Rozwoju firmy KB Folie Polska i przypomina, że pierwsze testy rozpoczęły się w styczniu 2021 roku: - Już od ponad roku testujemy tak zapakowaną czekoladę w warunkach przechowalniczych. Na czekoladach nie obserwujemy żadnych niekorzystnych zmian.
Papier nadaje się do zadruku flexo i roto. Nowe papierowe opakowanie można zgrzewać również w technologii hot seal, tworząc opakowania typu doypack, w które pakuje się np. czekoladki i tym podobne mniejsze słodycze pokryte czekoladą, którym nie przeszkadza wyższa temperatura zgrzewania.
Firma KB Folie Polska prezentowała opakowanie z powlekanego papieru przeznaczone do pakowania czekolady na tegorocznych targach Warsaw Pack. - Przymierzamy się do wprowadzenia go na rynek z kilkoma klientami – mówi Małgorzata Szymczukiewicz i zauważa, że rozwiązanie takie jest już stosowane w Europie Zachodniej do pakowania czekolady, zaś w Polsce żaden z producentów jeszcze go nie wprowadził. O jego popularności (lub jej braku) w dużym stopniu decyduje cena, która jest wyższa o ok. 40 proc. w porównaniu z opakowaniem z tworzywa sztucznego (choć przy szalejących cenach surowców oszacowanie dokładnej różnicy nie jest łatwe). Wynika to z faktu, że powlekany papier jest droższy od OPP, a także z tego, że w porównaniu do opakowań z tworzyw sztucznych opakowanie z papieru ma wyższą gramaturę.
Papier powlekany pod okiem naukowców
Z obserwacji stowarzyszenia Natureef zrzeszającego firmy, z branży opakowaniowej, produkcji żywności i recyklingu, które wdrażają najnowsze technologie oraz dbają o środowisko naturalne, potencjał wykorzystania powlekanego papieru rośnie. Brakuje jednak uniwersalnych metod określania jego rzeczywistego wpływu na środowisko. Odpowiedzi na to pytanie przynieść ma międzynarodowy projekt naukowy REPAC², którego koordynatorem w Polsce jest Stowarzyszenie Natureef.
- Dzięki pracy zaangażowanych w projekt REPAC² partnerów badawczych, producentów materiałów i opakowań oraz właścicieli marek, powstanie baza wiedzy, która pomoże firmom w doborze odpowiedniego opakowania papierowego do konkretnego produktu spożywczego lub zastąpienia nim obecnie stosowanych opakowań - zapowiada Jaśmina Solecka, Prezes Stowarzyszenia Natureef.