W trzecim kwartale 2024 r. cena papieru powlekanego jednostronnie o gramaturze 60 g/m² wzrosła dalej do 150% w porównaniu z ceną bazową, co odpowiada znacznemu wzrostowi w porównaniu z poprzednimi kwartałami (Q1: 130%, Q2: 140%). Ceny folii aluminiowej (7 mikronów) wykazały stabilny rozwój na wysokim poziomie (161% w Q3), po szczycie na poziomie 164% w Q2. Natomiast ceny folii PET o grubości 12 mikronów nadal rosły, osiągając 148% w Q3.
Podobną tendencję zaobserwowano w przypadku 15-mikronowej folii BOPA, której cena spadła nieznacznie z 133% w Q2 do 131% w Q3. 20-mikronowa folia BOPP również spadła z 127% do 123%. Ceny HDPE i LDPE wykazały stabilną lub lekko spadkową tendencję. Podczas gdy HDPE spadło z 144% w Q2 do 137% w Q3, cena LDPE pozostała prawie stabilna na poziomie 155% (po 156% w Q2).
Santiago Castro z Wood Mackenzie skomentował dane w następujący sposób: „Ceny płacone w Europie za elastyczne materiały opakowaniowe zmieniały się w trzecim kwartale 2024 r., co było spowodowane wahaniami cen surowców, logistyki i rynków offshore. BOPP, BOPA i Alufoil odnotowały niewielkie spadki cen z powodu spadku cen surowców. Ceny BOPET wzrosły z powodu wyższych kosztów transportu, podczas gdy ceny papieru wzrosły z powodu wyższych kosztów celulozy, które przypisano silniejszemu popytowi. Popyt na elastyczne opakowania nadal rósł w trzecim kwartale. Wzrost był głównie organiczny, ale częściowo z powodu pewnego uzupełnienia zapasów. Jednak zapasy nadal są niskie u większości przetwórców. Oczekuje się, że ceny pozostaną stabilne dla większości podłoży w czwartym kwartale, poza papierem, który prawdopodobnie odnotuje dalsze wzrosty.
Guido Aufdemkamp, dyrektor wykonawczy FPE, podsumowuje rozwój sytuacji w następujący sposób: „Popyt na opakowania elastyczne był silny w trzecim kwartale, napędzany wzrostem organicznym i częściowo zamówieniami powtarzalnymi. Oczekujemy, że stabilizujący się popyt utrzyma się w kolejnym kwartale. Raczej stonowany ogólny rozwój gospodarczy w Europie i trwające napięcia globalne prowadzą do kruchego popytu konsumenckiego, co oznacza, że konkretne prognozy stają się coraz trudniejsze i nieprecyzyjne dla wszystkich uczestników rynku. Ogólnie rzecz biorąc, producenci opakowań elastycznych są ostrożnie optymistyczni co do popytu wolumenowego w nadchodzącym roku.