AMI opublikowało dziewiąte wydanie swojego raportu, mapującego europejski przemysł dystrybucji polimerów. Badanie zostało opublikowane w październiku 2024 r.
W 2023 r. w całej Europie dystrybuowano ponad 4,6 mln ton polimerów, co stanowiło około 17% całkowitego popytu. Dystrybucja polimerów wygenerowała przychody w wysokości ponad 10 mld EUR, a wartość dodana wyniosła 1,2 mld EUR (o 27% więcej niż w 2020 r.). Pomimo trudności wynikających z obecnej sytuacji rynkowej dystrybutorzy polimerów byli w stanie wykorzystać dynamikę branży, aby zwiększyć swoje zyski, co pokazuje, że dystrybucja polimerów jest nadal dochodowym biznesem.
Najwyższe marże dystrybutorzy odnotowali w sektorze tworzyw konstrukcyjnych. 20-25% to stanardowa marża na POM, PA, PBT i PMMA. W biznesie poliolefinowym najniższe marże realizowano na HDPE, zaś najwyższe na PP. Co ciekawe, spadający rynek PS również charakteryzował się przyzwoitą marżą na poziomie ponad 10%.
Oprócz ograniczonego popytu i zwiększonej konkurencji, branża zmaga się z bezprecedensowymi wyzwaniami: wojną rosyjską na Ukrainie i zakłóceniami w logistyce spowodowanymi kryzysem na Morzu Czerwonym i niepokojami na Bliskim Wschodzie. Ponadto zwiększone moce produkcyjne i spowolnienie popytu na dobra konsumpcyjne trwałego użytku doprowadziły do nadwyżki podaży. Tymczasem europejscy producenci stanęli przed wyzwaniami z powodu konkurencyjnego importu (zwłaszcza ze Stanów Zjednoczonych i Azji) i rosnących kosztów energii, co wywierało presję w dół na ceny i marże.
W odpowiedzi europejski rynek dystrybucji utrzymał solidną aktywność fuzji i przejęć, która rozpoczęła się około dekady temu. Konsolidacja była napędzana głównie przez chęć osiągnięcia korzyści skali, zwiększenia udziału w rynku, rozszerzenia oferty produktów i poprawy konkurencyjności. Jednak transakcje inwestycji finansowych przeprowadzane przez firmy private equity stają się coraz bardziej znaczące.
Popyt na materiały pochodzące z recyklingu jest nadal raczej ograniczony, ale europejscy dystrybutorzy polimerów doskonale zdają sobie sprawę, że materiały pochodzące z recyklingu ostatecznie nabiorą tempa, pomimo wyzwań związanych ze zbiórką odpadów i kompleksową identyfikowalnością. Wyzwaniem dla branży dystrybucyjnej jest zrozumienie, gdzie pasuje ona do tego segmentu i w jaki sposób dystrybutor może dodać wartość do łańcucha dostaw w imieniu klientów. Ogólnie rzecz biorąc, warunki pozostają niestabilne, a wyniki są trudne do przewidzenia, a gracze nieustannie starają się wyróżnić poprzez jakość produktu, wiedzę techniczną i usługi o wartości dodanej.