KGL_new
Puls Branży

Polski rynek wtrysku

Polski rynek dostawców wtrysku to zdecydowanie rynek marżowy, a nie rozwojowy. Stagnacja trwa od lat, na samym rynku dzieje się niewiele zasługującego na uwagę.

Od lat wartość rynku wtryskarek i urządzeń peryferyjnych oscyluje wokół 1 mld PLN netto. De facto oznacza to, iż z powodu inflacji i wzrostu cen, ilość sprzedawanych w Polsce nowych maszyn sukcesywnie spada. Polska jest krajem, w którym maszyny używane zaczynają wypierać nowe. W ujęciu wartościowym, stosunek nowych do używanych kształtuje się na poziomie 50:50. Natomiast w ujęciu ilościowym, przewaga maszyn używanych nie podlega dyskusji.

Stagnacja sprawia, że część dostawców wtrysku na pierwszy plan wysuwa oferty sprzedaży systemów peryferyjnych, systemów chłodzenia, robotyki i automatyki. Sprzedaż nowych wtryskarek nie generuje już tak solidnych przychodów. Dostawcy brylują na targach, jednak niczego to nie zmienia: rynek jest ospały. Mocne pozycje zajmują ENGEL i ARBURG, w automatyce i pochodnych liczy się FANUC. Z ciekawostek można zasygnalizować wyprzedzenie przez InAUTOM POLAND pod względem wartości sprzedaży MAPRO Polska. Tym samym chińska marka TEDERIC wyprzedziła pod względem popularności inną chińską markę HAITIAN. Wg uczestników rynku Haitian stał się po prostu za drogi zbliżając się poziomami cenowymi do uznanych marek niemieckich. Podobny los czeka zapewne wszystkie marki z Dalekiego Wschodu, jeżeli cenowo zbliżą się do marek europejskich.

 

Z innych ciekawostek można podkreślić duży spadek sprzedaży WITTMANN BATTENFELD oraz śladową sprzedaż na polskim rynku SUMITOMO DEMAG.

 

Segment wtrysku cierpi w całej Europie. Kryzys w motoryzacji, spadek popytu konsumenckiego, niska konkurencyjność przemysłów UE powodują, iż wszyscy duzi dostawcy prognozują duży spadek wartości sprzedaży w 2004. Arburg o 20%, Engel o 7%. KraussMaffei ledwo dyszy, po przejęciu przez chiński kapitał firma jest cały czas pod kreską, wewnątrz trwa karuzela personalna. Trawiony kryzysem KM został zmuszony do sprzedaży spółki zależnej NETSTAL – szanowanego producenta wtryskarek - za 170 mln EUR, przy czym Netstal generował 20% sprzedaży KM.

Sumitomo Demag tnie zatrudnienie o 100 osób w Niemczech. W ciągu ostatnich czterech lat firma odnotowała 50% spadek popytu, spowodowany kurczeniem się rynków, takich jak Rosja. planuje skupić się na inżynierii i automatyzacji w swoich niemieckich zakładach w Wiehe i Schwaig, redukując podstawowe zadania produkcyjne. 

 

Rok 2025 nie zapowiada się lepiej.

Dodaj ofertę pracy