mey
Puls Branży

Recykling kontra ponowne użycie

Świat potrzebuje nowych modeli biznesowych opartych na ponownym wykorzystaniu - uważa Amy Larkin.

Niedobór zasobów nie jest już przyszłym ryzykiem. To obecny kryzys zakłócający globalny handel i stabilność geopolityczną. Niekontrolowane wydobycie i produkcja materiałów podnosi koszty, destabilizuje łańcuchy dostaw i naraża firmy na ryzyko finansowe i regulacyjne, a także powoduje katastrofalne skutki dla środowiska i społeczeństwa.
Od ponad 40 lat recykling jest agresywnie promowany jako rozwiązanie naszych problemów z odpadami i zasobami. Jednak mniej niż 9% globalnych odpadów z tworzyw sztucznych jest skutecznie poddawane recyklingowi, podczas gdy reszta zanieczyszcza wysypiska śmieci, oceany i łańcuchy dostaw w każdym zakątku Ziemi. W najlepszym przypadku recykling może zapewnić jedynie 31% redukcji gazów cieplarnianych w sektorze opakowań, podczas gdy ponowne wykorzystanie może zmniejszyć produkcję opakowań jednorazowego użytku o 90% i zmniejszyć emisję nawet o 80% w porównaniu z alternatywami jednorazowego użytku. Innymi słowy, recykling podtrzymuje gospodarkę typu „weź-wyprodukuj-wyrzuć” – nie zakłóca jej.
Ponowne wykorzystanie nie jest tylko rozwiązaniem ekologicznym; to konieczność biznesowa, zmniejszająca zależność od zasobów naturalnych i wytworzonych przez człowieka w opakowaniach (plastik, drewno, aluminium i stal), elektronice (minerały i metale) i tekstyliach (paliwa kopalne), przy jednoczesnym zapewnieniu korzyści ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. W branży opakowaniowej – gdzie ponowne wykorzystanie jest prawdopodobnie najbardziej zaawansowane – kubki do kawy, pojemniki na wynos, butelki po szamponie i piwie i wiele innych rzeczy można używać, zbierać, myć i ponownie wykorzystywać wielokrotnie.
W 2021 r. Pew Charitable Trusts opracowało model różnych interwencji mających na celu zmniejszenie przepływu odpadów plastikowych do oceanu i odkryło, że systemy ponownego użycia mają potencjał wyeliminowania większości odpadów, a jednocześnie oszczędzania kosztów. Ogólnie rzecz biorąc, Pew oszacował, że ponowne użycie może przynieść 516 USD oszczędności na tonę odpadów plastikowych odprowadzanych z oceanu w porównaniu z normalnym sposobem prowadzenia działalności.
Koalicja Biznesu na rzecz Globalnego Traktatu o Plastiku, reprezentująca ponad 275 przedsiębiorstw, głównie międzynarodowych, podczas prezentacji swojego oficjalnego programu przed Organizacją Narodów Zjednoczonych podkreśliła kwestię ponownego użycia jako priorytet w ograniczaniu zanieczyszczenia plastikiem.
Największą przeszkodą w skalowaniu ponownego wykorzystania w celu osiągnięcia prawdziwej gospodarki o obiegu zamkniętym nie jest technologia ani popyt, ale finansowanie. Niezależnie od tego, czy chodzi o rozwój Internetu, transport publiczny czy energię odnawialną, nowe branże wymagają badań i rozwoju przedinwestycyjnego oraz zarówno publicznego, jak i prywatnego wczesnego finansowania infrastruktury.
Standaryzacja zmniejsza ryzyko wszystkich tych inwestycji. Dlatego sześć lat temu współtworzyłam PR3, Global Alliance to Advance Reuse .
Dzięki dotacjom filantropijnym PR3 spędziło sześć lat na opracowywaniu globalnych standardów ponownego wykorzystania opakowań żywności na wynos i napojów oraz dóbr konsumpcyjnych. Standardy są opracowywane przez panel ponad 80 globalnych ekspertów, w tym liderów korporacyjnych, decydentów, rzeczników pracowników oraz specjalistów ds. środowiska i nauki.
Oprócz twardych kosztów i infrastruktury, zmiana kultury jest niezbędna do zmiany systemu. Dlatego PR3 uruchomiło Rebrand Reuse , globalną inicjatywę projektową mającą na celu znalezienie ikony ponownego użycia przyszłości. Rebrand Reuse współpracuje z ponad 350 szkołami projektowymi na całym świecie, 80-osobowym Panelem PR3 i globalnym jury gwiazd . Wierzę, że ta radosna współpraca różnych interesariuszy może zmienić ducha czasu i zaoferować ścieżkę do nowego rodzaju handlu.
W Stanach Zjednoczonych branża ponownego użycia pozostaje niewielka, ale rośnie wykładniczo, szczególnie w przestrzeni areny i wydarzeń. W 2022 r. Bold Reuse uruchomiło pilotaż, który wymienił 860 000 jednorazowych kubków w 20 000-miejscowym Moda Center w Portland w stanie Oregon, a obecnie współpracuje z 12 profesjonalnymi drużynami sportowymi w całym kraju – odblokowując 300% wzrostu w 2024 r.
Inna amerykańska firma zajmująca się ponownym wykorzystaniem, Re:Dish, przekierowała 3 miliony kubków, pojemników i talerzy ze strumieni odpadów w 2024 r., podczas gdy r.World podaje, że obecnie przekierowuje 1 milion jednorazowych przedmiotów każdego miesiąca. W Europie, gdzie ponowne wykorzystanie jest znacznie bardziej powszechne i wspierane przez politykę rządową, holenderska firma Cupstack umyła 40 milionów sztuk w przestrzeniach eventowych w zeszłym roku. Wszystkie te firmy szybko się rozwijają na nowych rynkach i w obiektach na dużą skalę.
 
Poza dużymi miejscami przemysł napojów powraca do swoich korzeni detalicznych w zakresie wielokrotnego użytku na kilku głównych rynkach. Ponad 40% produktów Coca-Coli sprzedawanych w Meksyku jest dostarczanych w butelkach wielokrotnego użytku, podczas gdy 82% całego piwa w Niemczech jest sprzedawane w szklanych pojemnikach wielokrotnego użytku.
Rządy również wykazują duże zainteresowanie. Na początku tego roku rząd Indonezji wspólnie z Plasticdiet Indonesia opublikował plan ponownego użycia jako część swojego Waste Reduction Roadmap by Producers (ustawa EPR), aby pomóc krajowi odejść od opakowań jednorazowego użytku. A Kalifornia, piąta co do wielkości gospodarka świata, zapowiada ponowne użycie w swoim nowym rozszerzonym prawie producenta, SB54.
Branża ponownego użycia tworzy bardziej zrównoważony i cyrkularny system dla globalnego handlu XXI wieku. Firmy, które teraz inwestują w ponowne użycie, obniżą koszty i wzmocnią łańcuchy dostaw, a także będą wyprzedzać zbliżające się regulacje, taryfy i konkurencję o ograniczone zasoby.
Ci, którzy poczekają, będą musieli się liczyć z karami za nieprzestrzeganie przepisów oraz rynkiem zaprojektowanym i kontrolowanym przez konkurentów – zarówno w biznesie, jak i na płaszczyźnie geopolitycznej. 
Amy Larkin jest przedsiębiorcą, aktywistką i producentką zajmującą się ochroną środowiska. W 2019 r. była współzałożycielką PR3: The Global Alliance to Advance Reuse, a w 2024 r. została mianowana Grist50 Climate Leader. Wcześniej, jako Solutions Director w Greenpeace, Amy kierowała Consumer Goods Forum, 400 korporacjami międzynarodowymi, które zobowiązały się do wyeliminowania HFC ze wszystkich nowych urządzeń. Doprowadziło to do włączenia HFC do Protokołu montrealskiego w 2016 r. i przewiduje się, że pozwoli to zaoszczędzić 0,5 stopnia globalnego ocieplenia.
Dodaj ofertę pracy