meyer
Puls Branży

Recykling tworzyw z automotive z biomasą

Nowe badanie przeprowadzone przez Politechnikę Federalną w Zurychu (ETH Zurich) we współpracy z BASF SE dotyczyło alternatywnego sposobu wykorzystania strumieni odpadów z tworzyw sztucznych pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji: ich recyklingu wraz z biomasą. Wyniki pokazują, że recykling jednego kg pozostałości po rozdrabnianiu pojazdów samochodowych z 3 kg biomasy zmniejsza emisję gazów cieplarnianych o ponad 3 kg ekwiwalentu CO2 w porównaniu ze spalaniem w celu odzysku energii. W związku z tym, że Unia Europejska przygotowuje przepisy dotyczące pojazdów wycofanych z eksploatacji, wyniki te mają znaczenie dla decydentów.

Mniej odpadów, nowe surowce, zmniejszone emisje

Badanie pokazuje: Zamiast spalania tworzyw sztucznych i biomasy w celu wytworzenia energii elektrycznej i pary wodnej, współgazyfikacja wytwarza parę i gaz syntezowy, cenny surowiec do produkcji chemikaliów. Dostarczanie tego nowatorskiego surowca o obiegu zamkniętym przemysłowi chemicznemu zmniejsza zużycie zasobów kopalnych, a tym samym obniża emisje i utrzymuje emisję dwutlenku węgla w obiegu.

„Zamknięcie obiegu węgla poprzez recykling tworzyw sztucznych jest nie tylko korzystne dla klimatu, ale ma również kluczowe znaczenie dla oszczędzania zasobów. To ważny krok w kierunku przemysłu tworzyw sztucznych działającego w ramach granic planety” – mówi André Bardow, profesor z ETH w Zurychu. 

Aby jednak zastąpić surowce kopalne alternatywnymi materiałami wytwarzanymi z odpadów plastikowych i bioodpadów, konieczne są wspierające ramy prawne, które uznają mieszane odpady plastikowe za nadające się do recyklingu i wyznaczają długoterminowe cele społeczne w zakresie tego zastąpienia.

„Ambicja w wyznaczaniu celów, a nie klauzule rezygnacji i przeglądu, powinny stanowić podstawę polityk umożliwiających przemysłom osiąganie celów ekologicznych. Co więcej, łączenie sektorów i współpraca między branżami są niezbędne do przyspieszenia redukcji emisji” – stwierdza prof. Catharina Bening z ETH w Zurychu.

Chociaż przepisy już wspierają zgazowanie bioodpadów – co prowadzi do pierwszych inwestycji w paliwo morskie i lotnicze – brakuje porównywalnego wsparcia dla recyklingu strumieni odpadów z tworzyw sztucznych poprzez zgazowanie. „Oddzielne instalacje zgazowania dla bioodpadów i strumieni odpadów z tworzyw sztucznych po prostu nie są efektywne. Zamiast tego apelujemy o politykę umożliwiającą wielofunkcyjność tych instalacji poprzez audytowane, elastyczne podejście do bilansu masy” – podsumowuje Martin Jung, prezes działu Performance Materials w BASF.

Rozsądne wykorzystanie miliona ton odpadów plastikowych pochodzących z wycofanych z eksploatacji pojazdów

Potencjał ilościowy dla surowców niekopalnych z odpadów z tworzyw sztucznych pochodzących z przemysłu motoryzacyjnego jest znaczący. Badania szacują, że ponad milion ton odpadów z tworzyw sztucznych pochodzących z przemysłu motoryzacyjnego jest spalane lub składowane na wysypiskach w Europie każdego roku. Chociaż istnieją możliwości sortowania większej ilości odpadów z tworzyw sztucznych (np. w celu recyklingu mechanicznego), zawsze pozostaje strumień resztkowych, zmieszanych odpadów z tworzyw sztucznych. Wyniki badań pokazują, że recykling tych odpadów z tworzyw sztucznych, wraz z biomasą, jest możliwy w aktywach wielofunkcyjnych i skutkuje niższą emisją CO2 niż spalanie w celu odzysku energii.

Ze względu na wysoką jakość nowych surowców o obiegu zamkniętym, powstających z tych odpadów, wytworzone nowe materiały, np. tworzywa sztuczne, mają jakość nowych towarów i spełniają wysokie wymagania stawiane tworzywom sztucznym o wysokiej wydajności, które są szczególnie potrzebne w przypadku podzespołów samochodowych istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Dodaj ofertę pracy