Podróż tzw. pociągiem blokowym z KTL Kombi-Terminal w niemieckim Ludwigshafen do Chin przez Polskę, Białoruś, Rosję i Kazachstan zajęła zaledwie 14 dni - ponad dwa tygodnie szybciej niż kontenerowcem. Transport kolejowy trasą „Nowego Jedwabnego Szlaku” jest szczególnie interesujący dla firm chemicznych, których zakłady produkcyjne znajdują się w głębi Chin, z dala od portów morskich.
Terminal KTL w Ludwigshafen odgrywa kluczową rolę w koncepcji logistycznej BASF: służy jako hub, w którym produkty z Europy są łączone i ładowane do kontenerów kolejowych. Ten największy terminal śródlądowy w Niemczech znajduje się bezpośrednio przy głównym zakładzie BASF. Każdego dnia z terminalu odjeżdża do 30 pociągów dziennie w kierunku ponad 20 europejskich centrów gospodarczych.
Wkrótce kolejne cotygodniowe wyjazdy
Ponieważ tory kolejowe na poszczególnych odcinkach trasy różnią się szerokością, kontenery musiały zostać przeładowane do innego pociągu w polskich Małaszewiczach oraz na granicy kazachskiej z Chinami. Czterdziestostopowe kontenery były wypełnione przede wszystkim granulatami, dodatkami do paliw i katalizatorami. Punktem docelowym transportu było miasto Xi’an w środkowych Chinach.
Na miejscu lokalny oddział Dachser zajął się odprawą celną i dalszą dystrybucją towarów BASF do odbiorców – tym razem ciężarówkami. Jednocześnie planowane są kolejne tury odjazdu pociągów z Ludwigshafen do Xi`an.
„Szybszy niż fracht morski, tańszy niż fracht lotniczy, łatwy do zaplanowania i niezawodny: w przypadku określonych potrzeb logistycznych transport kolejowy do Chin trasą Nowego Jedwabnego Szlaku może być doskonałą, niosącą wartość dodaną, alternatywą dla transportu lotniczego i morskiego”, wyjaśnia Thomas Krüger, Dyrektor Zarządzający Dachser Air & Sea Logistics EMEA. „Zapotrzebowanie na usługi Dachser Rail Services cały czas rośnie, a szczególnie zadowoleni jesteśmy z faktu, że naszym rozwiązaniom zaufał lider światowego rynku, jakim jest BASF”.
Wieloletnie partnerstwo wchodzi na wyższy poziom
Dachser już od kilku dekad ściśle współpracuje z BASF w zakresie transportu i bezpiecznego przechowywania produktów chemicznych w Europie. Operator prowadzi dla BASF dwa magazyny materiałów niebezpiecznych: jeden na Węgrzech i jeden w Rumunii. Oba spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa, a ich działanie zostało ocenione zgodnie z normami SQAS.
„Pierwszy pociąg do Xi'an wniósł naszą współpracę logistyczną z BASF na nowy poziom”, mówi Michael Kriegel, Department Head Dachser Chem-Logistics.
Rozwiązania branżowe operatora logistycznego, takie jak Dachser Chem-Logistics, łączą wysokiej jakości usługi logistyczne oraz wiedzę nt. obsługi towarów niebezpiecznych w ramach globalnej sieci transportowej z indywidualnymi rozwiązaniami dla klientów z branży chemicznej.