Od najwyższego stanowiska w firmie – właśnie tak, zupełnie nietypowo, można rozpocząć karierę zawodową dzięki inicjatywie The Adecco Group. CEO for One Month to program kierowany do studentów i młodych absolwentów, którzy wiążą swoją przyszłość z pracą w globalnych firmach, a ich ambicje sięgają najwyższych stanowisk. W tym samym czasie pracę rozpoczynają także CEO for One Month w ponad 40 innych krajach. We wrześniu natomiast krajowi CEO staną do rywalizacji o stanowisko globalnego szefa firmy.
Odpowiedź na lukę kompetencyjną
W większości krajów Unii Europejskiej stopa bezrobocia wśród młodych ludzi jest znacznie wyższa od średniej dla całej populacji. Według Głównego Urzędu Statystycznego stopa bezrobocia Polaków w wieku 15–24 lata wynosiła w I kwartale 2020 roku 8,7% i w porównaniu do IV kwartału 2019 roku wzrosła o 0,8 pkt. proc., a w relacji do I kwartału 2019 roku – spadła o 1,7 punktu procentowego. Nie zmienia to jednak faktu, iż jest to drugi najniższy wynik w historii badania – po tym z IV kwartału 2019 roku.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest w dużej mierze luka kompetencyjna – młodym ludziom często brakuje umiejętności wymaganych przez pracodawców. Niedopasowanie kompetencji przekazywanych przez szkoły i uczelnie do wymagań rynku jest niestety zagrożeniem, które daje się we znaki gospodarkom na całym świecie. Program CEO for One Month nie tylko skupia uwagę młodych osób na tym, że karierę zawodową warto rozpocząć w firmie z obszaru HR, ale też zwraca uwagę na problem braku odpowiedniego przygotowania do oczekiwań pracodawców.
Problem luki kompetencyjnej znajduje swoje odbicie także w przygotowywanym co roku raporcie Global Talent Competitiveness Index (GTCI). Na podstawie badań The Adecco Group, INSEAD i Tata Communications, powstaje ranking atrakcyjności państw pod kątem rozwoju i pozyskiwania utalentowanych pracowników. W najnowszym zestawieniu (2020) Polska spadła o dwie pozycje – obecnie zajmujemy 44 lokatę wśród 130 krajów całego świata. I o ile w badaniu Polska uzyskała relatywnie wysoką ocenę za system edukacji formalnej (26 miejsce), o tyle znacznie niżej ocenione jest kształcenie ustawiczne, a więc proces stałego rozwijania i doskonalenia kwalifikacji przez całe życie.
– Program CEO for One Month jest odpowiedzią na wyzwania, które obserwujemy od lat i które potwierdzają nasze badania. Z jednej strony zachęcamy młodych ludzi, aby swoje kariery rozpoczynali blisko obszaru HR, ale z drugiej – zwracamy uwagę na problem nieprzystosowania kompetencji absolwentów do oczekiwań pracodawców i inicjujemy dyskusję, jak to zmienić. Zadaniem programu jest ponadto pokazanie, jak złożona i odpowiedzialna jest praca menedżera. Bycie szefem to ogromna odpowiedzialność za ludzi, wynik, finanse i zrealizowane cele. To praca oparta na wiedzy, wartościach i biznesowej intuicji – mówi Daniel Wocial, CEO The Adecco Group w Polsce.
Wymagająca rekrutacja
Podczas wszystkich dotychczasowych edycji programu CEO for One Month realizowanych na całym świecie, wzięło udział około miliona młodych ludzi. W Polsce to ponad 14 tysięcy. Dzięki udziałowi w wymagającej rekrutacji oraz zdobytym doświadczeniom, wszyscy mogą pochwalić się posiadaniem kompetencji ułatwiających rozwój osobisty i odważne planowanie swoich ścieżek karier.
Proces rekrutacji CEO for One Month jest wieloetapowy. Również w Polsce spośród wszystkich – ponad 2 tysięcy aplikacji – wybranych zostało 10 finalistów. W tym roku dodatkowe utrudnienia podyktowała pandemia koronawirusa. Większość etapów rekrutacji zrealizowana została więc zdalnie – w tym sesja assessment center, stanowiąca wielowymiarowy proces oceny kompetencji. W ostatnim etapie z polskim zarządem The Adecco Group spotkała się trójka finalistów. CEO for One Month dla Polski został Mikołaj Garlak. Swoją przygodę na najwyższym stanowisku w firmie rozpocznie już 6 lipca. Przez miesiąc będzie zdobywał cenne umiejętności – weźmie udział w spotkaniach, szkoleniach i realizowanych projektach. Po zakończeniu miesiąca pracy w roli CEO może jako pracownik pozostać w strukturach firmy. Dlaczego lokalny wybór The Adecco Group padł na Mikołaja Garlaka? – Decydująca okazała się dojrzałość oraz umiejętności – komunikacyjne, słuchania i klarownego wyrażania myśli – podkreśla Daniel Wocial. – Ogromne znaczenie miało też dopasowanie Mikołaja do naszej organizacji – dodaje.
INFORMACJE O THE ADECCO GROUP
The Adecco Group jest światowym liderem wśród firm świadczących kompleksowe usługi z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim oraz doradztwa personalnego. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, wspierając naszych klientów i kandydatów. Każdego dnia pomagamy w karierze nawet 3,5 milionom osób na świecie.
Jesteśmy obecni w 60 krajach, gdzie z tak samo dużym zaangażowaniem pomagamy pracodawcom przygotować się na wyzwania rynku pracy. Jako firma z listy Fortune Global 500 dajemy też przykład innym, tworząc wartość, która napędza gospodarki i buduje lepsze społeczeństwa. W Polsce działamy od 1994 roku. Otworzyliśmy ponad 50 biur pracy tymczasowej, stałej oraz placówek on-site – lokalnych przedstawicielstw utworzonych przy dużych Klientach, w blisko 30 miastach w całym kraju.
Nasza kultura integracji, przedsiębiorczości i współpracy tworzy warunki do rozwoju ponad 34 000 profesjonalistów na całym świecie. Jesteśmy przy tym dumni, że należymy do grona firm konsekwentnie zdobywających jedno z najwyższych miejsc w zestawieniu Great Place to Work®.