biester
Wiadomości

Kłopotów moto ciąg dalszy

Przedłużające się problemy z dostępnością mikroprocesorów zmuszają fabryki samochodów do wstrzymywania produkcji, co wpędza w poważne kłopoty producentów części, wśród których są również polskie zakłady - poinformowało w komunikacie prasowym Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Zatrzymanie finalnego montażu samochodów oznacza, że producenci komponentów nie mogą sprzedać swoich produktów. Samochody składają się zaś w 80 proc. z elementów pochodzących od niezależnych dostawców. Ogniwami łańcuchów dostaw są również mniejsze przedsiębiorstwa, które z powodu niewielkich rezerw finansowych nie mogą sobie pozwolić na przestoje w produkcji. W dłuższej perspektywie taka sytuacja na rynku może doprowadzić wiele firm motoryzacyjnych do upadłości" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.

 

"Producentów części zazwyczaj nie stać na płacenie pracownikom postojowego. Grupowe zwolnienia byłyby nie tylko dramatem dla zatrudnionych, ale oznaczałoby również brak możliwości wznowienia produkcji i wywiązania się z umów z kontrahentami, kiedy sytuacja już wróci do normalności, a produkcja samochodów będzie mogła się odbywać bez przeszkód" - dodał.

 

W ocenie SDCM, w Europie, ale i w Polsce podnoszą się głosy, by producenci motoryzacyjni zostali objęci pomocą państwa, które przykładowo dopłacałoby do postojowego, odciążając firmy, które samodzielnie nie mogą podołać takiemu obciążeniu finansowemu.

 

"Należy tu jasno powiedzieć, że wsparcie producentów części motoryzacyjnych, którzy zainwestowali własne środki finansowe w budowę fabryk w Polsce, leży również w interesie samego państwa. Powinniśmy dołożyć starań, by mogli oni przetrwać ten trudny okres. Polski przemysł motoryzacyjny, a więc przede wszystkim producenci części, stanowią jeden z filarów naszej gospodarki. Polska jest czwartym w Europie i dziewiątym na świecie eksporterem części motoryzacyjnych. Przemysł motoryzacyjny zapewnia państwu ogromne wpływy budżetowe i będzie zapewniał nadal, jeśli państwo pomoże mu teraz przetrwać rynkowe zawirowania" - ocenia prezes Grupy MotoFocus .pl Alfred Franke.

 

SDCM ma nadzieję, że obecny kryzys na rynku półprzewodników wpłynie na zmianę świadomości europejskich decydentów odpowiedzialnych za kształtowanie polityki przemysłowej UE. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), którego jedynym polskim członkiem jest SDCM, przygotowało na podstawie informacji płynących od przedsiębiorstw raport, który wykazuje pilną konieczność wzmocnienia europejskiego przemysłu mikroelektronicznego, aby zapewnić ciągłość dostaw półprzewodników.

 

Według SDCM, układy elektroniczne stanowią nawet 35 proc. wartości samochodu, a według szacunków ekspertów, w najbliższych latach udział ten jeszcze wzrośnie. Unia Europejska stawia bowiem mocno na rozwój samochodów połączonych i autonomicznych, w których komponenty elektroniczne będą odgrywać kluczową rolę. Zwiększanie europejskich zdolności produkcyjnych i dywersyfikacja dostaw jest więc sprawą absolutnie kluczową dla przyszłości europejskiego, w tym również polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

 

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zrzesza 148 producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych. Obroty członków przekraczają 130 mld zł rocznie, podmioty te zatrudniają ponad 294 tys. osób.

Dodaj ofertę pracy