Czy cyfryzacja nabrała rozpędu w Kampf?
Busch: Siedem lat temu przeprowadziliśmy ankietę, aby dowiedzieć się, jakie znaczenie dla klientów ma Przemysł 4.0, ówczesne pojęcie cyfryzacji w przemyśle. Dowiedzieliśmy się, że nasi klienci byli bardzo zainteresowani uzyskaniem większej ilości danych na temat procesu produkcyjnego i wcześniejszą informacją o niezbędnej konserwacji lub wymianie części, aby być proaktywnym w przypadku jakichkolwiek zakłóceń w produkcji. W tamtym czasie opracowaliśmy już narzędzie cyfrowe, które można wykorzystać do generowania aktualnych raportów o stanie maszyn. Od tego czasu zainicjowaliśmy dalszy rozwój, a teraz mamy kompletną platformę IIoT, która pomaga nam współpracować z naszymi klientami, a także z naszymi dostawcami.
Krüger: Coraz ważniejsze staje się łączenie systemów, jeśli chcemy przetrwać i stawić czoła konkurencji. Na K zaprezentujemy kolejny etap naszej platformy IIoT. Cyfryzacja nadal się rozwija; produkty stają się coraz bardziej wyrafinowane, a skoki technologiczne następują w coraz krótszych odstępach czasu, co zawsze skutkuje nowymi zastosowaniami i możliwościami.
Skąd to się bierze: od klientów czy rodzi się wewnątrz Kampf?
Busch: Aby w ogóle włączyć się w dyskusję, musimy poinformować naszych klientów, że oferujemy rozwiązania w obszarze cyfryzacji. Ale klienci również podchodzą do nas. To posuwa się do tego stopnia, że na przykład opracowaliśmy z klientem prototyp całkowicie nowej, wysoce zautomatyzowanej maszyny, której udało się nam teraz sprzedać dziesięć sztuk. Wkroczyliśmy, że tak powiem, w nową dziedzinę biznesu. W tych projektach wysoka automatyzacja i cyfryzacja idą w parze. Im bardziej klient szuka automatyzacji, tym bardziej niezbędna staje się cyfryzacja.
Czy cyfryzacja produkcji może doprowadzić do złagodzenia niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej?
Busch: Tu stoimy przed dylematem. Zautomatyzowane procesy będą stopniowo zastępować personel w prostych, powtarzalnych czynnościach. Jednocześnie analizy i optymalizacje jakości i procesów stają się coraz ważniejsze, jeśli chodzi o przewagę konkurencyjną. Z naszego doświadczenia wynika, że ludzie muszą być w tym celu lepiej przeszkoleni, a poziom kwalifikacji musi być wyższy, ponieważ zadania staną się znacznie bardziej złożone, aby w pełni wykorzystać potencjał cyfryzacji.