W Niemczech od początku 2023 roku klienci mogą wybierać między jednorazowymi a kaucyjnymi opakowaniami na napoje i kubki na lody we wszystkich restauracjach McDonald's. Napoje, koktajle mleczne i lody są również dostępne w kaucyjnych kubkach zwrotnych w niemieckim 750 Burger Sklepy King od 1 stycznia.
W obu przypadkach kaucja za opakowanie wielokrotnego użytku jest doliczana do ceny sprzedaży karmy i zwracana po jej zwrocie.
iłą napędową rozwoju jest ustawodawstwo krajowe. W Niemczech od 1 stycznia 2023 r. w gastronomii i na wynos obowiązują pewne obowiązki dotyczące wielokrotnego użytku. Na przykład punkty sprzedaży musiałyby oferować opakowania wielokrotnego użytku do posiłków na wynos, ale powyżej określonego minimalnego rozmiaru.
McDonald's
- W McDonald's firma HAVI zajmująca się logistyką i łańcuchem dostaw zarządza całym procesem, od opracowania kubka po transport i zwrot.
- Zwrócone kubki są czyszczone bezpośrednio w restauracjach lub przez firmę recyklingowo-serwisową Remondis, a następnie wracają do systemu.
- Kubki można zwrócić we wszystkich restauracjach McDonald's w Niemczech.
Burger King'
- Wybierając Recup, Burger King zdecydował się na obecnie największy w Niemczech system wielokrotnego użytku dla branży gastronomicznej.
- Od marca do listopada 2022 roku Burger King testował już użycie kubków wielokrotnego użytku w ramach projektu pilotażowego w wybranych restauracjach w rejonie Kolonii.
- Burger King pobiera kaucję w wysokości jednego euro za kubki i pokrywki. Napój z pokrywką wiąże się zatem z całkowitym depozytem w wysokości dwóch euro.
- Aby zapewnić higieniczne i oszczędne zmywanie naczyń bezpośrednio w restauracji, Burger King od połowy roku wyposaża swoje kuchnie w zmywarki.
- Zwrot i zwrot kaucji jest możliwy nie tylko w każdej restauracji Burger King, ale także u jednego z ponad 16 500 partnerów Recup w Niemczech.
Problemy
Obowiązek oferowania opakowań wielokrotnego użytku w sektorze gastronomicznym i na wynos, wprowadzony przez niemieckich ustawodawców od 1 stycznia 2023 r., stawia przed graczami duże wyzwania.
Dotyczy to w szczególności obszaru logistyki zwrotów – od rzetelnego czyszczenia czy dezynfekcji po organizację i zarządzanie w obszarze transportu. Trudno to ekonomicznie spiąć bez odpowiednich partnerów.
Wyzwania pojawiają się również w obszarze wygody konsumentów. Wynika to z faktu, że każdy z różnych systemów i/lub partnerów logistycznych polega na swoich własnych systemach. Chociaż służy to promowaniu lojalności klientów i jest do pewnego stopnia „naturalne” w systemie, który rozwija się dzięki konkurencji. Z drugiej strony jest to niepraktyczne na dłuższą metę, ponieważ komplikuje sprawy dla konsumentów. Nadrzędny, jednolity system powrotów byłby pod tym względem znacznie lepszy – a także przyczyniłby się w większym stopniu do podstawowych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju poprzez większą akceptację i wykorzystanie.