Gigant usług dostawczych „Uber Eats” rozpoczyna pilotażowy test pojemników wielokrotnego użytku w Wielkiej Brytanii. Tym, co sprawia, że projekt testowy jest szczególnie ekscytujący, jest wspierany cyfrowo system zwrotów. Konsumenci nie muszą sami zabierać pojemników wielokrotnego użytku do punktu zwrotu po zużyciu, ale zamiast tego organizują odbiór pod drzwiami wejściowymi. Jest to niezwykłe i obiecuje dwie korzyści: krótkie odległości transportowe przynoszą korzyści środowiskowe i logistyczne. Ponadto rozwiązanie jest bardzo wydajne i wygodne dla konsumentów, co powinno zwiększyć akceptację modelu. Ostatecznie jest to kluczowy czynnik dla systemów wielokrotnego użytku. Zasadniczo, prędzej czy później nie ma możliwości obejścia wielokrotnego użytku.
Uber Eats rozpoczyna pilotażowy projekt wraz z partnerami kooperacyjnymi w centrum stolicy Anglii. Test będzie trwał sześć miesięcy w wybranych restauracjach. Start-up specjalizuje się w czyszczeniu i logistyce pojemników wielokrotnego użytku i ma na celu uczynienie opakowań wielokrotnego użytku tak niedrogimi, dostępnymi i skalowalnymi, jak opakowania jednorazowe.
Klienci zamawiają jedzenie jak zwykle za pośrednictwem aplikacji Uber Eats. Po spożyciu pojemniki należy zgrubnie umyć (wypłukać). Zeskanowanie kodu QR na pojemniku wielokrotnego użytku może następnie posłużyć do zamówienia bezpłatnego odbioru przy drzwiach wejściowych, z możliwością wyboru terminu. Najwcześniejsza opcja to następny dzień, najpóźniej po trzech tygodniach.
Spełnienie obietnicy środowiskowej systemów wielokrotnego użytku trwa i spada nie tylko w przypadku nakładów transportowych w ramach logistyki. Projekt pilotażowy również dotyczy tego problemu. Z jednej strony wykorzystywane są wyłącznie środki transportu o niskim śladzie emisyjnym, takie jak rowery czy pojazdy elektryczne. Ponadto wszystkie uczestniczące restauracje znajdują się w promieniu 5 km od centrum sprzątającego. To wszystko jest logiczne, ale jednocześnie pokazuje wąskie granice projektu pilotażowego.
Celem pilotażu jest przetestowanie i zmierzenie, w jaki sposób i czy można zwiększyć akceptację systemów wielokrotnego użytku poprzez zbiórkę pojemników wielokrotnego użytku przy drzwiach wejściowych.
W związku z tym Uber Eats i jego partnerzy chcą przetestować różne zachęty podczas całego okresu próbnego i ustalić, co zasadniczo motywuje klientów do korzystania z opakowań wielokrotnego użytku (wskaźnik akceptacji) i co może ich przekonać do zwrotu opakowania (wskaźnik zwrotów).
Ogólny obraz projektu pilotażowego to trwająca w szczególności przez organy regulacyjne próba ograniczenia stosowania opakowań jednorazowego użytku i pomoc systemom wielokrotnego użytku w osiągnięciu przełomu we wszystkich dziedzinach.
Dla uczestników rynku systemy wielokrotnego użytku niosą ze sobą szereg wyzwań, szczególnie w obszarze logistyki. Zużyte opakowania należy zebrać, wyczyścić i zdezynfekować oraz dostarczyć do ponownego napełnienia lub ponownego użycia. Sedno sprawy stanowią zatem krótkie odległości i ekonomiczna logistyka.
Z drugiej strony dla konsumentów komfort i wygoda są decydującym punktem. Zwroty muszą być szybkie, wygodne i łatwe. W tym miejscu pilotażowy projekt Uber Eats stawia ekscytujący wykrzyknik.
Fakt, że Uber Eats, główny gracz w dziedzinie internetowych platform zamawiania i dostarczania żywności, zwraca swoją uwagę na obszar żywności wielokrotnego użytku, jasno pokazuje, że presja ze strony konsumentów, a także w coraz większym stopniu ze strony regulacji, ma skutek. Pomimo wszystkich wyzwań, prędzej czy później przeważają produkty wielokrotnego użytku. W związku z tym zaleca się zainteresowanym stronom zbadanie realnych opcji, które zadowolą klientów i jednocześnie będą miały sens ekonomiczny.