W badaniu wzięło udział ponad 3 000 konsumentów z Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Niemiec, Szwecji i Polski. Wyniki sugerują, że 84% zwraca uwagę na instrukcje dotyczące recyklingu na opakowaniach produktów, a wyraźne logo dotyczące recyklingu i zrównoważonego rozwoju ma wpływ na decyzje zakupowe 60% respondentów.
Mówiąc dokładniej, 96% włoskich kupujących twierdziło, że sprawdza instrukcje dotyczące recyklingu produktu przed jego zakupem, a zrozumienie przez klientów w Wielkiej Brytanii logo dotyczącego recyklingu najwyraźniej wzrosło z 86% w 2020 r. do 94% w 2023 r.
Tylko 5% konsumentów stwierdziło, że zapłaciłoby wyższą cenę za produkt oparty wyłącznie na jego logo zrównoważonego rozwoju; jeśli towarzyszy im pisemne wyjaśnienie, liczba ta wzrasta do 20%. Amcor podkreśla podobieństwa do dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zielonych oświadczeń, w której ponad 230 etykiet zrównoważonego rozwoju w Europie miało dezorientować konsumentów brakiem jasnych, opartych na dowodach informacji.
W sumie jednak 21% wskazało zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi jako największy problem środowiskowy – spadek o 11% w porównaniu z 2020 r.
Globalne ocieplenie stało się najwyższym priorytetem, kontynuuje Amcor, we wzroście z 45% na początku 2020 r. do obecnego poziomu 52%. Przy wzroście o 17% od 2020 r. 62% włoskich konsumentów wyraziło zaniepokojenie tym problemem.
W związku z tym raport podkreśla, że marki powinny przejść na bardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie opakowań i zmniejszyć swój wpływ na środowisko.
„W miarę jak konsumenci stają się coraz bardziej świadomi wpływu swoich decyzji zakupowych na środowisko, czy ważne jest, aby marki i sprzedawcy detaliczni, którzy mają kontakt z konsumentem, podjęli działania” — wyjaśnił Gerald Rebitzer, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Amcor EMEA. „Przyjęcie bardziej zrównoważonych opakowań – takich jak przejście na rozwiązania gotowe do recyklingu i włączenie materiałów pochodzących z recyklingu pokonsumenckiego zamiast surowców pierwotnych – ma kluczowe znaczenie dla marek, które chcą zademonstrować swoje zaangażowanie w promowanie obiegu zamkniętego, zmniejszanie śladu węglowego i pomaganie konsumentom w dokonywaniu zakupów w sposób bardziej zrównoważony. ”.
Ponadto raport wskazuje również, że papier jest trzecim najbardziej prawdopodobnym twierdzeniem dotyczącym zrównoważonego rozwoju, które wpływa na decyzje zakupowe konsumentów – Amcor przypisuje to znaczeniu strumieni recyklingu papieru w Europie i jasnemu zrozumieniu, jak pozbyć się tego materiału.
Uważa się, że odpowiedzi są zgodne z projektem rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które wprowadza minimalny procent zawartości recyklingu we wszystkich opakowaniach z tworzyw sztucznych i nakazuje, aby opakowania były przeznaczone do recyklingu od 2030 r.