mey
Wiadomości

Cobico chce zwiększyć biznes w opakowaniach

Spółka badawcza z Małopolski przeanalizowała i zweryfikowała ponad 10 najpopularniejszych w produktach spożywczych związków pod kątem ich trwałości w zależności od rodzaju zastosowanego materiału opakowaniowego. Obecnie jednym z najważniejszych kierunków badań jest kwestia zawartości recyklatów w nowych opakowaniach. Krokiem w tym kierunku jest m.in., realizacja projektu „Rozwój infrastruktury B+R w celu wprowadzenia nowej usługi doboru materiału opakowaniowego do konkretnej grupy asortymentowej produktów spożywczych oraz realizacji dodatkowych form wykorzystania infrastruktury B+R”. W Cobico wiedzą, że znaczenie rynku opakowań będzie rosło z roku na rok, a dzięki technologii i doświadczeniu chcą na nim odgrywać ważną rolę.

– Rynek opakowań zmienia się bardzo szybko, a jeszcze szybciej zmieniają się oczekiwania konsumentów i klientów. Potrzeba realizacji projektu podyktowana jest identyfikacją problemu w postaci braku dostępności usług polegających na doborze materiału opakowaniowego do konkretnego asortymentu produktów spożywczych, realizowanych przez firmy

doradcze, konsultingowe i badawcze w obszarze żywności, przeznaczonych zarówno dla producentów, jak i firm pakujących żywność – podkreśla Aleksander Bednarski, prezes zarządu spółki.

 

Mamy dwa fundamentalne uwarunkowania. W kontekście obligatoryjności znakowania żywności terminem przydatności do spożycia istotny jest wybór takiego rodzaju materiału opakowaniowego, który pozwoli na jego optymalizację wymuszoną zastosowaniem nowego materiału, który jest bardziej EKO, ale skraca termin przydatności ze względu na swoje właściwości.

 

– Ponadto, i to jest w tym przypadku czynnik decydujący, jesteśmy w trakcie zmian aktów prawnych związanych z ograniczeniem stosowania polimerowych tworzyw sztucznych. To oznacza, że najprawdopodobniej po dopracowaniu przez Unię dyrektywy w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko firmy z sektora food będą zobowiązane do zmiany rodzaju materiałów wykorzystywanych do produkcji opakowań przeznaczonych do żywności lub uzasadnienia konieczności stosowania określonych materiałów. Zatem producenci żywności oraz firmy ją pakujące staną się potencjalnymi nabywcami usługi, która zostanie wdrożona po zrealizowaniu przez nas projektu – wyjaśnia prezes Bednarski.

 

Według Global Packaging Materials Market Research Report 2022 wielkość światowego rynku materiałów opakowaniowych w 2021 r. szacuje się na 8 mld dol. Do 2028 r. ma on zgodnie z przewidywaniami osiągnąć 9,5 mld dol. Rynek czeka jednak wielka zmiana. Już za kilka lat, od 2030 r., wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych będą musiały zostać częściowo wyprodukowane z surowców pochodzących z recyklingu. Jak informują media branżowe, w przypadku butelek PET współczynnik udziału recyklatu ma wynieść 30% od 1 stycznia 2030 r. i osiągnąć poziom 65% w ciągu dekady.

– To oznacza prawdziwy przełom i konieczność dokonania wielu zmian w technologii produkcji i atestowania opakowań. Nic nie będzie takie samo. Naszym zdaniem już dziś warto zadbać o alternatywy dla stosowanych opakowań. W Cobico wiemy, jak to zrobić. Oczywiście nie wymyśliliśmy złotej reguły, która odpowie na wiele różnorodnych oczekiwań i potrzeb, ale dysponujemy sprawdzonym zespołem i doświadczeniem niezbędnym do znalezienia najlepszych dostępnych rozwiązań dla różnych produktów – zapewnia zdecydowanie prezes Bednarski.

 

Projekt to ważny krok w rozwoju możliwości spółki

 

W Cobico podkreślają, że potrzeba realizacji projektu wynika z braku tego typu usług w zakresie doboru materiału opakowaniowego przeznaczonego do pakowania konkretnych grup asortymentowych produktów spożywczych, uwzględniających możliwość wydłużenia

trwałości produktu. – Ten projekt jest wprost pochodną naszych rozmów z klientami. Efektem prac B+R będzie racjonalniejsze pakowanie i przechowywanie żywności w celu przedłużenia jej przydatności do spożycia i zachowania wysokiej jakości wyrobów – wyjaśnia prezes.

 

W dokumentacji projektowej znajdziemy również informacje, że za realizacją przedsięwzięcia przemawia powszechna opinia o konieczności ograniczenia stosowania polimerowych tworzyw sztucznych w opakowaniach wyrobów, w tym żywności, i poszukiwania alternatywnych rozwiązań. – Nie zapominajmy, że dziś mamy olbrzymi problem z marnowaniem żywności, m.in. dlatego, że upłynął jej termin przydatności do spożycia. Czasem wystarczyłoby inne opakowanie, żeby chociaż część bezpowrotnie marnowanych w Europie ok. 89 mln t produktów spożywczych uratować i ograniczyć ten skandaliczny proceder – wskazuje A. Bednarski.

 

Według dostępnych danych ok. 67% wyrzucanej ze względu na upływ daty ważności żywności nadal nadaje się do konsumpcji. – Chcielibyśmy pomóc przedsiębiorstwom w doborze materiału opakowaniowego do konkretnego asortymentu produktów spożywczych, przyczynić się do racjonalnego wykorzystywania żywności poprzez stosowanie opakowań ograniczających utratę cech jakościowych przez możliwie najdłuższy czas – podkreśla zdecydowanie prezes Bednarski i dodaje: – To nie tylko najważniejszy cel realizowanego projektu, ale także kolejny etap w rozwoju spółki.

 

Dziś Cobico specjalizuje się w foliach dla przemysłu spożywczego, ale prowadzi też badania innych materiałów.  Dodatkowo spółka zamierza się podjąć analizy nowych/zmienionych/zmodyfikowanych materiałów opakowaniowych pod kątem zachowania właściwości produktu spożywczego, z wykorzystaniem chromatografii, w szczególności HPLC, barierowości, testów starzeniowych i spektrofotometrii, migracji i testów wytrzymałościowych.

Przychody za 2022 i 2021 Cobico wyniosły po ok 3,3 mln PLN nettp. Za 2022 spółka zanotowała 141 tys. straty, zaś za 2021 417 tys. zysku. Cobico jest częścią grupy KIWA, która należy do grona liderów światowego rynku badań, inspekcji i certyfikacji.

Dodaj ofertę pracy