Operator DRS został stworzony przez konsorcjum czterech stowarzyszeń branżowych non-profit reprezentujących producentów napojów i handel detaliczny, które obejmują 80% opakowań napojowych na rynku słowackim oraz około 3.200 placówek handlowych. Słowacja uruchomiła swój system DRS 1 stycznia 2022 roku jako 11. kraj europejski, a zajęło jej to zaledwie 10 miesięcy. System kaucyjny na Słowacji zarządzany jest przez scentralizowany system informatyczny.
Stopa zwrotów w pierwszym roku działania DRS wyniosła 71%, kiedy to zebrano 820 mln pojemników z napojami z 1,1 miliarda pojemników wprowadzonych na rynek. Stopa zwrotu w drugim roku DRS na Słowacji wyniosła już ponad już 90%.
Od uruchomienia DRS 1 stycznia 2022 r. obywatele Słowacji (5,5 mln osób) zwrócili ponad 1,8 miliarda plastikowych butelek i puszek (1 miliard w 2023 r. i 820 mln w 2022 r. – dane z 19.12.2023 r.). Średni poziom zbiórki od uruchomienia systemu wynosi 82%. W systemie zarejestrowanych jest ponad 3 250 punktów odbioru i 3 900 kodów EAN.
System zwrotu depozytów na Słowacji przetwarza średnio 3,5 miliona zwrotów dziennie. System informatyczny DRS działa jako szkielet całego systemu, integrując wszystkich interesariuszy i gromadząc dane ze wszystkich źródeł w łańcuchu procesów. System integruje dane 6 różnych producentów różnych typów automatów zwrotnych.
Wszystkie dane są przejrzyście rejestrowane i chronione – cykl życia każdego opakowania można prześledzić od jego wprowadzenia na rynek aż do zwrotu w postaci materiału pochodzącego z recyklingu na nowe butelki i puszki. Wszystkie operacje odbywają się w czasie rzeczywistym i obejmują optymalizację tras transportu i logistyki, gdyż zamysłem systemu jest utrzymanie jak najniższego śladu węglowego.