Z raportu wynika, że najczęściej wybieranymi materiałami zastępczymi są papier i tektura, a następnie nowe polimery, biotworzywa i materiały wielomateriałowe.
Jednak pomimo zobowiązania do odejścia od tworzyw sztucznych ramy czasowe na przejście są nadal znaczne – 27% ekspertów ds. opakowań spodziewa się, że stanie się to do 2027 r., 35% do 2028 r. i 28% do 2029 r. Niecała jedna trzecia (30%) określiło przejście na nowe materiały opakowaniowe w swojej firmie jako zbyt powolne, 58% określiło je jako „umiarkowane”, a tylko 11% stwierdziło, że było szybkie. Co najważniejsze, większość (87%) chce, aby przejście na materiały alternatywne zastępujące konwencjonalne tworzywa sztuczne nastąpiło szybciej.
Obecnie głównymi barierami w korzystaniu z opcji bardziej przyjaznych środowisku są: wyższy koszt opakowań alternatywnych, na który wskazało 53% respondentów, dostępność materiałów alternatywnych (50%) oraz zapewnienie niezmienionej funkcjonalności i ochrony produktu (46% ).
Na pytanie o kluczowe czynniki, które pomogłyby branży FMCG przyspieszyć opracowywanie i wdrażanie nowych materiałów, badanie wykazało, że 70% respondentów uważa, że kluczowe są ambitniejsze cele w zakresie recyklingu. 62% chciało zwiększyć inwestycje w nowe materiały, a 54% stwierdziło, że konieczna jest szersza współpraca w celu przyspieszenia prac badawczo-rozwojowych. Połowa stwierdziła, że konieczne jest zaangażowanie całej branży w odejście od konwencjonalnych tworzyw sztucznych, podczas gdy kolejne 47% wskazało, że ważne jest zaostrzenie przepisów dotyczących ochrony środowiska poprzez opodatkowanie materiałów o słabych wynikach środowiskowych.