mey
Wiadomości

Globalne trendy żywnościowe

Preferencje konsumentów, globalne trendy i postęp technologiczny nieustannie wpływają na branżę spożywczą i napojową. Innovia Market Insights przedstawia kompleksową analizę pięciu nadrzędnych kategorii żywności i napojów: napoje, artykuły pierwszej potrzeby, przygotowywanie posiłków, przekąski i smakołyki oraz diety roślinne i specjalne. Obszerne badania oferują wgląd w czynniki wpływające na wzrost każdej unikalnej kategorii. Analitycy zagłębiają się w motywacje stojące za decyzjami zakupowymi, badając kluczowe trendy żywnościowe w różnych regionach i pokoleniach.

Globalne trendy w napojach

Trendy konsumpcji napojów różnią się w zależności od pokolenia. Młodsze pokolenia ( generacja Z i millenialsi) częściej kupują napoje bezalkoholowe, takie jak napoje energetyczne, mrożoną kawę i herbatę w porównaniu do starszych pokoleń (generacja X i pokolenie wyżu demograficznego). Starsze pokolenia preferują napoje alkoholowe, napoje gorące i niektóre tradycyjne napoje bezalkoholowe, takie jak woda butelkowana i soki.

Ogólnie rzecz biorąc, konsumenci wyrażają zainteresowanie ograniczeniem spożycia alkoholu. Podczas gdy konsumpcja napojów alkoholowych pozostaje popularna, bezalkoholowe napoje alternatywne zyskują na popularności. Jednak penetracja napojów alkoholowych jest nadal znacznie wyższa niż alternatyw bezalkoholowych, przy czym 44% konsumentów kupiło te produkty w ciągu ostatniego roku w porównaniu do 24% konsumentów napojów bezalkoholowych. Roszczenia dotyczące premii i przyjemności są kluczowymi czynnikami zakupu napojów alkoholowych, podczas gdy konsumenci bezalkoholowi są przyciągani do roszczeń związanych ze zdrowiem.

W przypadku napojów bezalkoholowych zdrowie jest głównym motorem zarówno zwiększonego, jak i zmniejszonego spożycia. Konsumenci zwiększają spożycie wody butelkowanej i soków dla zdrowia i zmniejszają spożycie napojów gazowanych z tego samego powodu. Oświadczenia zdrowotne, takie jak niska/brak/zmniejszona zawartość cukru, wytwarzane z prawdziwych składników i bez sztucznych barwników lub aromatów, są również powszechne w przypadku napojów bezalkoholowych. Konsumenci z Bliskiego Wschodu/Afryki i Azji wyrażają najbardziej pozytywne nastawienie do napojów bezalkoholowych, ze wzrostem spożycia odpowiednio o 15% i 21%.

Konsumpcja kawy i herbaty rośnie, odpowiednio 21,3% i 22,6% konsumentów zwiększa spożycie. Głównymi czynnikami wzrostu konsumpcji kawy są zmiany smaku i stylu życia, a w przypadku herbaty głównym czynnikiem jest zdrowie. Deklaracje dotyczące tradycji, jakości i luksusu są interesujące dla kawoszy, podczas gdy miłośnicy herbaty wolą deklaracje dotyczące naturalności i zdrowych receptur.

Globalne trendy żywieniowe w codziennych artykułach podstawowych

Produkty codziennego użytku, takie jak chleb, nabiał, ryby i owoce morza oraz mięso i drób, są częściej kupowane przez starsze pokolenia. Płatki śniadaniowe są wyjątkiem, a kupują je najczęściej przedstawiciele pokolenia Millenialsów i Gen X.

Globalne badania trendów żywnościowych wskazują, że świeżość jest najważniejszym atrybutem, który konsumenci biorą pod uwagę przy zakupie produktów chlebowych. W przypadku płatków śniadaniowych konsumenci, którzy zwiększają ich spożycie, podają zdrowie jako główny powód. Smak ma również duży wpływ na konsumentów płatków śniadaniowych. Zarówno w przypadku produktów chlebowych, jak i płatków śniadaniowych konsumenci są najbardziej zainteresowani błonnikiem i produktami pełnoziarnistymi.

W przypadku produktów mlecznych około jeden na sześciu konsumentów zwiększa spożycie, ale zdrowie było głównym motorem napędowym dla około połowy tych, którzy je zwiększyli. Ten globalny trend żywieniowy odzwierciedla pozytywne postrzeganie zdrowia związane z produktami mlecznymi. Najbardziej wpływowymi cechami, które konsumenci produktów mlecznych biorą pod uwagę przy zakupie, są smak, koszt i świeżość. Jednak podczas gdy smak jest najważniejszy w przypadku jogurtu i sera, koszt jest najważniejszy w przypadku zakupu mleka. Deklaracje naturalności i białka są najbardziej cenione przez konsumentów produktów mlecznych.

W przypadku produktów mięsnych i rybnych, więcej konsumentów zwiększyło spożycie ryb w porównaniu do mięsa. Jednak ogólne zakupy mięsa i drobiu nadal przeważają nad rybami i owocami morza. Ponownie, zdrowie jest popularnym czynnikiem zwiększającym spożycie tych produktów, ale świeżość jest ogólnie najbardziej wpływowym atrybutem. Najważniejsze są roszczenia dotyczące źródeł i właściwości zdrowotnych, takich jak źródło kwasów omega 3/6 i źródło białka.

Przygotowywanie posiłków Trendy żywieniowe

Młodsze pokolenia są najbardziej zainteresowane gotowymi posiłkami, takimi jak makaron instant, makarony, pizza i zestawy do przygotowania posiłków. Ponadto w przypadku gotowych posiłków, generacja Z uważa smak za niemal tak samo ważny jak wygoda – podczas gdy starsze pokolenia cenią wygodę znacznie bardziej. Słodkie smarowidła są bardziej popularne wśród generacji X i millenialsów, przy czym 30% penetracji przypada na gospodarstwa domowe z dziećmi. Starsze pokolenia nieznacznie częściej kupują sosy i przyprawy.

W przypadku rozwiązań posiłków, takich jak sosy i smarowidła, smak jest dominującym czynnikiem branym pod uwagę przez konsumentów, a wraz ze zmianą każdej kategorii preferencje smakowe stały się głównym powodem, dla którego konsumenci zwiększali spożycie. Ponadto aż 31% osób zwiększających spożycie w tej kategorii wymieniło większą różnorodność na półce jako powód do kupowania większej ilości.

Naturalność jest kluczowym twierdzeniem dla konsumentów przygotowujących posiłki, podobnie jak brak sztucznych aromatów i barwników. Pod względem regionu, konsumenci z Azji i Bliskiego Wschodu/Afryki najbardziej zwiększyli spożycie produktów do przygotowywania posiłków.

Trendy w przekąskach i smakołykach

Generalnie, pokolenie wyżu demograficznego jest najmniej skłonne do kupowania przekąsek i smakołyków. Z drugiej strony, globalne badania trendów żywieniowych pokazują, że pokolenie millenialsów częściej kupuje pieczywo, słodycze i batoniki zbożowe.

Zdrowie jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przez konsumentów przy zakupie przekąsek i smakołyków. Przy zmniejszaniu spożycia przekąsek i smakołyków najczęściej podawanym powodem jest „ponieważ jest to niezdrowe”. Jednak względy budżetowe również miały duży wpływ, ponieważ smakołyki mogą być uważane za zbędne wydatki. Dla konsumentów zwiększających spożycie przekąsek i smakołyków najczęściej wybieranymi powodami były zmieniające się preferencje smakowe i zwiększona różnorodność.

Ponad jeden na pięciu konsumentów kupujących przekąski i smakołyki zwiększył spożycie batoników zbożowych. Zdrowie to szczególnie ważny globalny trend żywieniowy, który napędza zakupy batoników zbożowych, a twierdzenia o zawartości białka, zawartości błonnika, niskiej zawartości cukru i produkcji z naturalnych składników są najbardziej wpływowymi pozycjami. Z kolei inne podkategorie przekąsek i smakołyków obserwują zainteresowanie konsumentów jakością premium, rozpieszczaniem i tradycją, chociaż zdrowie nadal jest ważne.

Czas jedzenia różni się w przypadku podkategorii przekąsek i smakołyków. Okazje między posiłkami dominują w przypadku ciast, słodyczy i słonych przekąsek, a lunch jest najbardziej prawdopodobnym głównym posiłkiem, w którym występują te produkty. Śniadanie jest ważne dla słodkich ciasteczek i ciasteczek, a także płatków zbożowych i batonów energetycznych. Kolacja i lunch są ważne dla deserów i lodów .

Trendy w diecie roślinnej i dietach specjalnych

Młodsi konsumenci napędzają wzrost przyjmowania specjalnych diet. Około 25% pokolenia Z i millenialsów spożywało alternatywy dla nabiału i mięsa w ciągu ostatniego roku, a 34% spożywało produkty sportowe i funkcjonalne w tym samym okresie.

Znacznie większy odsetek konsumentów zwiększa spożycie żywności roślinnej i specjalnej diety w porównaniu do spadku. Zdrowie jest dominującym czynnikiem wpływającym na zakup żywności roślinnej i specjalnej diety. Ponadto większa różnorodność na półkach, a także większa świadomość produktów pomagają zwiększyć zainteresowanie konsumentów. Smak jest dodatkowo bardzo ważnym atrybutem produktów roślinnych.

W przypadku alternatyw mlecznych najbardziej wpływowe twierdzenia mogą się różnić w zależności od podkategorii. W przypadku serów bezmlecznych na szczycie znajdują się organiczne i o niskiej/bez/obniżonej zawartości tłuszczu, w przypadku mleka bezmlecznego i napojów mlecznych bezmlecznych na szczycie znajdują się produkty roślinne i o niskiej/bez/obniżonej zawartości cukru, a w przypadku jogurtu bezmlecznego do picia/łyżkowania najważniejsze są produkty o niskiej/bez/obniżonej zawartości cukru i organiczne.

Zarówno w przypadku substytutów mięsa, jak i żywienia sportowego i funkcjonalnego, źródło białka jest najbardziej wpływowym stwierdzeniem dla konsumentów. Jednak w przypadku substytutów mięsa, roślinne, wykonane z naturalnych składników i organiczne są następnymi najważniejszymi stwierdzeniami, podczas gdy w produktach żywieniowych sportowych i funkcjonalnych, niska zawartość cukru i składniki funkcjonalne są najważniejszymi stwierdzeniami.

Jakie są nowe trendy żywieniowe na świecie?

Smak pozostaje najważniejszy dla konsumentów. Podczas gdy względy zdrowotne są ważne, konsumenci wkrótce odejdą, jeśli doświadczenie kulinarne będzie mniej niż satysfakcjonujące. Firmy powinny skupić się na dostarczaniu wysokiej jakości doświadczeń smakowych, które uzupełniają korzyści zdrowotne.

Ponadto oświadczenia zdrowotne muszą być jasne i uzasadnione. Konsumenci są coraz bardziej świadomi zdrowia, więc firmy powinny być przejrzyste w kwestii korzyści płynących ze swoich produktów. Obejmuje to skupienie się na kluczowych kwestiach, takich jak redukcja cukru i dostarczanie białka. Naturalność jest również kluczowym punktem sprzedaży w żywności. Firmy mogą podkreślać naturalność swoich produktów i minimalizować dodatki i ultraprzetwarzanie.

Jedzenie roślinne jest w modzie, a konsumenci kojarzą te produkty z korzyściami zdrowotnymi. Firmy mogą wykorzystać te skojarzenia, zmniejszając zawartość dodatków lub poziom ultraprzetworzenia w swoich produktach. Jednocześnie, jedzenie roślinne można rozszerzyć na szerszy zakres żywności lub napojów.

Wreszcie, koszt życia jest kluczowym trendem wpływającym na konsumentów na całym świecie. Marki mogą identyfikować przestrzenie, w których konsumenci są otwarci na wydanie trochę więcej, takie jak drobne przyjemności lub okazjonalne przyjemności. Jednak cena nadal ma duże znaczenie w przypadku codziennych produktów spożywczych i napojów, więc marki powinny zbadać każdy możliwy sposób, aby dodać wartość swoim produktom bez zwiększania kosztów.

Dodaj ofertę pracy