Rozmowa z Alanem Landersem, menedżerem produktu „blending” w Grupie Conair
Czy korzystacie już z interfejsu OPC UA w firmie Conair?
Zajmujemy się sprzedażą maszyn dla przemysłu tworzyw sztucznych. Dlatego od ponad 30 lat doskonale znamy klientów, którzy chcą obsługiwać zdalną komunikację i korzystają już z szerokiej gamy interfejsów. Zaczęliśmy od Modbus, możemy również wykonać Ethernet IP. Kiedy pojawił się OPC UA, od razu go wdrożyliśmy. Było to dla nas bardzo łatwe, ponieważ firma z branży automatyki, z którą współpracujemy, B&R Industrial Automation, wykorzystuje ten interfejs w swoich sterownikach. Po prostu korzystamy z istniejącego serwera OPC UA dostarczonego przez B&R i integrujemy go z naszymi produktami. Klienci mogą z tego korzystać w ten sposób. Standaryzujemy nasze produkty tak, aby korzystały z elektroniki automatyki B&R. Nastąpiła faza przejściowa, w której w niektórych naszych produktach stosowaliśmy sterowniki B&R, ale w innych nie. Obecnie we wszystkich naszych produktach oferujemy serwer OPC UA.
Jaka jest główna zaleta tego interfejsu?
Jest to protokół otwarty. To jest największa zaleta. Producentów OPC UA jest wielu. Klient ma więc duży wybór. Obecnie jest wielu producentów sterowników PLC, którzy wdrożyli serwer OPC UA, podobnie jak B&R, oraz firm takich jak Conair, które udostępniają go dla swoich produktów. Powiedziałbym, że większość producentów oprogramowania zintegrowała klienta OPC UA ze swoim pakietem oprogramowania. Więc naprawdę jest tam wszystko. Producenci maszyn, tacy jak my, mają serwer, a producenci oprogramowania mają klienta. Nawiązanie połączenia i odczytanie informacji wymaga jedynie pewnych prac programistycznych. Pod tym względem OPC UA nie różni się zbytnio od poprzednich protokołów. Modbus działał w ten sam sposób. Ethernet IP działał w ten sam sposób.
Co jeszcze warto podkreślić?
Kolejną dużą zaletą jest komunikacja głosowa. Informacje, które dostarczamy klientowi, nasze „tagi” czy „rejestry”, pojawiają się w czytelnym języku. Każdy znacznik ma nazwę. Na przykład, jeśli mówimy o informacjach o stanie magazynowym o łącznej wadze w funtach, klient widzi na swoim ekranie następującą informację: Zapasy w funtach. Stare logi nie zawierały nazwy. Podawały tylko wartość i numer rejestracyjny. Na początku nikt nie wie, co to oznacza. Dzięki nowemu protokołowi my, jako Conair, mamy swobodę nadawania nazw naszym „tagom” i „rejestrom”. Wszystkie maszyny dostarczają informacji, ale nazwa każdej informacji jest unikalna.
Dlaczego więc klienci niechętnie korzystają z OPC UA?
Wiem, że wiele fabryk w USA jest bardzo świadomych kosztów. Wiedzą, że rosną koszty ich pracy i materiałów. Jeśli zaproponujesz im teraz coś, czego ponowne wdrożenie będzie kosztować dużo pieniędzy, po prostu tego nie zrobią. Pozostaną przy starym protokole komunikacyjnym. Dopóki są jeszcze dostępne u producentów kontrolerów, będą z nich korzystać, bo są najtańsze. To decyzja czysto komercyjna. Dla nas w Conair oznacza to, że musimy oferować wszystkie interfejsy. Z naszej strony dbamy o to, aby był on jak najbardziej atrakcyjny dla klientów. Dla tych, którzy chcą OPC UA, pobieramy tylko jednorazową opłatę w wysokości 800 dolarów za szkolenie wstępne. To wszystko. W międzyczasie są jednak producenci, którzy za włączenie protokołu pobierają tysiące dolarów. Mogę tylko powiedzieć, że w USA to nie działa.
Czy jest większa chęć na nowe systemy?
W przypadku nowych systemów może być inaczej. Nie musisz modernizować systemu sterowania. W końcu to coś nowego. Nie ma żadnych dodatkowych kosztów. Zmienić coś jest drogo, ale wdrożenie czegoś nie jest drogie, jeśli wszystko jest nowe. Ale akceptacja ma również coś wspólnego z wielkością firmy. Duże firmy mają budżet IT, mają całe działy specjalistów IT. Mniejsze firmy albo muszą zatrudnić pracownika na pełen etat, albo zatrudnić firmę zewnętrzną. Potrzebujesz wiedzy dotyczącej sprzętu i programowania. Wszystko to musi być dostępne. Ważne jest również pokazanie klientom pewnego rodzaju rozwiązania amortyzacyjnego. Innymi słowy, powiedzieć, że wdrożenie będzie początkowo kosztować określoną kwotę, ale po przewidywalnym czasie zwróci się ona. Potrzeba znacznie więcej komunikacji.