Komisja Europejska nakłada na producentów samochodów i stowarzyszenie branżowe karę w wysokości 458 mln EUR za kartel zajmujący się recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Komisja nałożyła karę pieniężną na 15 głównych producentów samochodów i Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) łącznie około 458 mln euro za udział w długotrwałym kartelu dotyczącym recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Mercedes-Benz nie został ukarany grzywną, ponieważ ujawnił kartel Komisji w ramach programu łagodzenia kar. Wszystkie firmy przyznały się do udziału w kartelu i zgodziły się na ugodę.
Śledztwo Komisji wykazało, że przez ponad 15 lat 16 największych producentów samochodów (w tym Mercedes, który nie został ukarany grzywną) i ACEA zawierali porozumienia antykonkurencyjne i stosowali uzgodnione praktyki związane z recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji.
W szczególności Komisja ustaliła, że strony działały w zmowie w dwóch kwestiach:
- zgodzili się nie płacić zakładom rozbiórki samochodów za przetwarzanie pojazdów wycofanych z eksploatacji. W szczególności zgodzili się uważać recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji za wystarczająco dochodowy biznes, a zatem nie wynagradzać zakładów rozbiórki samochodów za ich usługi (tzw. strategia „Zero-Treatment-Cost”). Firmy dzieliły się również poufnymi informacjami handlowymi na temat swoich indywidualnych umów z zakładami rozbiórki samochodów i koordynowały swoje zachowanie wobec rozbiórkowców;
- zgodzili się nie promować, ile ELV można poddać recyklingowi, odzyskać i ponownie wykorzystać oraz ile materiałów pochodzących z recyklingu jest wykorzystywanych w nowych samochodach. Ich celem było uniemożliwienie konsumentom brania pod uwagę informacji o recyklingu przy wyborze samochodu, co mogłoby zmniejszyć presję na firmy, aby wyszły poza wymogi prawne.
Zgodnie z dyrektywą 2000/53/WE w sprawie pojazdów ELV, ostatni właściciel pojazdu ELV musi mieć możliwość bezpłatnej utylizacji pojazdu za pośrednictwem firmy zajmującej się demontażem, a w razie potrzeby producenci samochodów są zobowiązani do poniesienia kosztów. Ponadto konsumenci muszą być informowani o wydajności recyklingu nowych samochodów.
Śledztwo wykazało, że ACEA była pośrednikiem w kartelu, ponieważ zorganizowała liczne spotkania i kontakty między producentami samochodów zaangażowanymi w kartel.
Śledztwo Komisji ujawniło istnienie pojedynczego i ciągłego naruszenia w Europejskim Obszarze Gospodarczym („EOG”), trwającego ponad 15 lat, od 29 maja 2002 r. do 4 września 2017 r .
Grzywny
Grzywny ustalono na podstawie wytycznych Komisji z 2006 r. w sprawie grzywien. Ustalając grzywny, Komisja wzięła pod uwagę różne elementy, w tym liczbę samochodów objętych naruszeniem, charakter naruszenia, jego zakres geograficzny i czas trwania. Ustalając grzywnę, Komisja wzięła również pod uwagę mniejszy udział w naruszeniu Hondy, Mazdy, Mitsubishi i Suzuki. Przyznała również obniżkę Renault, ponieważ dowody wykazały, że Renault wyraźnie poprosiło o zwolnienie z umowy o niereklamowaniu wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w nowych samochodach.
Cztery przedsiębiorstwa współpracowały z Komisją w ramach programu łagodzenia kar :
- Mercedes-Benz uzyskał pełną nietykalność za ujawnienie kartelu, co pozwoliło mu uniknąć kary pieniężnej w wysokości około 35 milionów euro;
- Stellantis (w tym Opel), Mitsubishi i Ford skorzystały ze zmniejszenia grzywny za współpracę z Komisją. Wysokość przyznanej redukcji zależy od czasu współpracy, a także od dowodów przedstawionych przez nie w celu udowodnienia istnienia kartelu. Wszystkie trzy otrzymały maksymalną redukcję przewidzianą w Powiadomieniu o łagodzeniu kar w przypadku wielu wnioskodawców o łagodzenie kar.
Ponadto, zgodnie z Obwieszczeniem ugodowym Komisji z 2008 r. , Komisja obniżyła grzywny nałożone na wszystkie strony o 10%, ponieważ przyznały się do udziału w kartelu i swojej odpowiedzialności.
Grzywna ACEA, za jej rolę ułatwiającą, jest ustalana jako ryczałt. Grzywna bierze pod uwagę, że wszyscy producenci samochodów, którzy są członkami ACEA, zostali ukarani indywidualnie.
Podział grzywien nałożonych na każdą ze stron przedstawia się następująco:
Company |
Reduction under the Leniency Notice |
Fine |
Mercedes-Benz |
100% |
€0 |
Stellantis |
50% |
€74 934 000 |
Mitsubishi |
30% |
€4 150 000 |
Ford |
20% |
€41 462 000 |
BMW |
|
€24 587 000 |
Honda |
|
€5 040 000 |
Hyundai / Kia |
|
€11 950 000 |
Jaguar Land Rover / Tata |
|
€1 637 000 |
Mazda |
|
€5 006 000 |
- Of which jointly and severally with Ford |
|
€1 034 000 |
Renault / Nissan |
|
€81 461 000 |
Opel |
50% |
€24 530 000 |
- Of which jointly and severally with GM |
|
€13 659 000 |
GM solely |
|
€17 075 000 |
Suzuki |
|
€5 471 000 |
Toyota |
|
€23 553 000 |
Volkswagen |
|
€127 696 000 |
Volvo |
|
€8 890 000 |
- Of which jointly and severally with Ford |
|
€3 901 000 |
- Of which jointly and severally with Geely |
|
€4 419 000 |
ACEA |
|
€500 000 |
Dzisiaj podjęliśmy zdecydowane działania przeciwko firmom, które zmówiły się, aby zapobiec konkurencji w zakresie recyklingu. Ci producenci samochodów koordynowali swoje działania przez ponad 15 lat, aby uniknąć płacenia za usługi recyklingu, zgadzając się nie konkurować ze sobą w zakresie reklamowania zakresu, w jakim ich samochody mogą być poddawane recyklingowi, oraz zgadzając się zachować milczenie na temat materiałów pochodzących z recyklingu używanych w ich nowych samochodach. Nie będziemy tolerować żadnych karteli, w tym tych, które tłumią świadomość klientów i popyt na bardziej przyjazne dla środowiska produkty. Wysokiej jakości recykling w kluczowych sektorach, takich jak motoryzacja, będzie miał kluczowe znaczenie dla realizacji naszych celów gospodarki o obiegu zamkniętym, nie tylko w celu ograniczenia odpadów i emisji, ale także w celu zmniejszenia zależności, obniżenia kosztów produkcji i stworzenia bardziej zrównoważonego i konkurencyjnego modelu przemysłowego w Europie.
Teresa Ribera, Executive Vice-President for Clean, Just and Competitive Transition.