Starbucks EMEA współpracuje z Transcend Packaging, Qwarzo® i Metsä Board, aby wprowadzić na rynek nowy, kompostowalny w domu kubek na gorące napoje i pokrywkę, które można również w szerokim zakresie poddać recyklingowi. Zamiast warstwy barierowej z polietylenu obecnie stosowana jest powłoka mineralna.
Kubek został zaprojektowany i stworzony w Walii, a jego powstanie było możliwe dzięki technologii opracowanej we Włoszech. Wdrażanie rozwiązania w poszczególnych fazach rozpocznie się w tym miesiącu na wybranych rynkach europejskich, zapewniając klientom kompostowalną i nadającą się do recyklingu alternatywę. Kubek będzie początkowo dostępny w dziesięciu krajach europejskich, w tym we Włoszech, Niemczech, Francji, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Hiszpanii, Portugalii i na Węgrzech, a w tym roku trafi również do Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Najbardziej ekscytująca wersja kultowego białego kubka Starbucks została dziś wprowadzona na rynek w Europie. Obszerne prace badawczo-rozwojowe i znaczące innowacje w procesie produkcji kubków doprowadziły do zastąpienia plastikowej wyściółki kubka powłoką mineralną. Jednorazowe plastikowe pokrywki zostały również zastąpione alternatywnymi materiałami włóknistymi, pokrytymi tym samym materiałem mineralnym.
To ten sam znany projekt Starbucks, ale kubek na gorące napoje jest teraz certyfikowany jako kompostowalny w domu i powszechnie poddawany recyklingowi. Nowy kubek na gorące napoje zapewnia klientom takie samo doskonałe doświadczenie, bez tworzenia dodatkowej pracy lub trudności dla partnerów sklepowych (pracowników).
Częstym wyzwaniem związanym z kubkami do kawy wyłożonymi plastikiem jest to, że mogą być trudne do recyklingu, ponieważ plastikową wyściółkę należy oddzielić od papierowego kubka. Wiele popularnych zakładów recyklingu i gospodarki odpadami nie dysponuje technologią oddzielania materiałów, co często wymaga inwestycji w dedykowane systemy składowania i recyklingu kubków do kawy. Ten nowy kubek i pokrywkę można poddać recyklingowi w pojemnikach na odpady lub kompostować w domu, nie pozostawiając żadnych szkodliwych pozostałości dla ludzi ani natury.
Nowy kubek będzie produkowany na potrzeby całej Europy w zakładach Transcend Packaging w Walii.
Powłoka na bazie krzemionki, nakładana od wewnątrz na szkło i od zewnątrz na zamknięcie, została opracowana przez firmę Qwarzo z Włoch przy użyciu zastrzeżonej i opatentowanej technologii. Działa poprzez zamykanie porów papieru i zwiększanie wydajności materiału bez zmiany jego natury: jest niewidoczna, bezwonna, nie zmienia smaku produktów i - co oczywiste - spełnia europejskie przepisy dotyczące kontaktu z żywnością.
Oprócz opakowań żywności, nadaje się do pakowania produktów jednorazowego użytku, tkanin, metali w celu ochrony przed rdzą i korozją oraz kamienia, gdzie zapewnia odporność na plamy i zarysowania.
Duncan Moir, prezes Starbucks EMEA: „Nasze rozwiązanie w postaci kubka na gorąco to pierwsze wprowadzenie tej nowej technologii zastosowanej w kubku do kawy na dużą skalę. Nowy kubek na gorąco Starbucks w Europie zapewnia szeroko nadającą się do recyklingu i kompostowania w domu alternatywę, gdy klienci nie mają kubka wielokrotnego użytku. Jestem naprawdę dumny z zespołu, który pracował nad opracowaniem tego innowacyjnego rozwiązania i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć je w rękach naszych klientów w Europie, którzy będą delektować się kawą. Chcemy dowiedzieć się więcej z tego wdrożenia i nadal skupiać się na wprowadzaniu bardziej zrównoważonych innowacji, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom rynków na całym świecie”.
Vincent Mooij, dyrektor Circpack by Veolia: „ Cieszymy się, że Starbucks podejmuje konkretne kroki w kierunku zmniejszenia ilości odpadów plastikowych poprzez usunięcie plastikowej wyściółki ze swoich kubków. Jednym z wyzwań związanych z plastikowymi kubkami do kawy jest to, że wytwarzają odpady podczas procesu pulpowania, co skutkuje niższymi plonami w papierniach i większą ilością odpadów trafiających na wysypiska lub do spalarni. Ułatwiając przetwarzanie za pośrednictwem istniejącej infrastruktury recyklingu, ta innowacja wspiera rzeczywisty postęp w zmniejszaniu ilości odpadów plastikowych, jednocześnie poprawiając odzysk materiałów”.
Lorenzo Angelucci, CEO, Transcend Packaging : „Starbucks i zobowiązanie do wejścia na rynek europejski, jakie podjęła w ramach tej nowej technologii, pozwalają nam zademonstrować transformacyjny potencjał opracowanego przez nas rozwiązania opakowaniowego. Cieszymy się z odwagi Starbucks w innowacjach, które przeprojektowały i całkowicie przekształciły procesy produkcji opakowań, tworząc nowy produkt premium, jednocześnie usuwając plastikową wyściółkę w kubkach do kawy i zastępując ją pokrywkami z włókna”.
Sander Defruyt, lider strategii i przywództwa myślowego w Plastics Initiative, Ellen MacArthur Foundation : „Oprócz promowania i zachęcania do korzystania z kubków wielokrotnego użytku, wspaniale jest widzieć, że Starbucks inwestuje w innowacje w zakresie papierowych kubków na wynos i pokrywek. Firmy takie jak Starbucks pokazują, w jaki sposób branża może napędzać zmiany na rynku, zachęcając do ponownego użycia i projektując opakowania w pełni nadające się do recyklingu i kompostowania. Ważne jest, aby sektor rozpoczął transformację w ten sposób, ponieważ umożliwiłoby to lepszą zbiórkę, zmniejszyłoby dezorientację konsumentów i zwiększyło rzeczywiste wskaźniki ponownego użycia, recyklingu i kompostowania”.