chem
Wiadomości

Engel wtryskuje kierownice

ENGEL po raz pierwszy zaprezentuje się na targach EUROBIKE, które odbędą się od 25 do 29 czerwca we Frankfurcie. Austriacki producent maszyn z siedzibą w Schwertbergu zaprezentuje kompletną komórkę produkcyjną, demonstrując produkcję na żywo innowacyjnej kierownicy rowerowej dla CANYON Bicycles. ENGEL pokazuje, w jaki sposób zaawansowane technologie formowania wtryskowego torują drogę do wysokowydajnych, lekkich i produkowanych w sposób zrównoważony komponentów rowerowych.

Innowacyjne technologie formowania wtryskowego dla lekkiej konstrukcji umożliwiają nowe możliwości produkcji części rowerowych. Kierownica jest produkowana na bezkolumnowej wtryskarce ENGEL victory 180 , łączącej zaawansowany proces produkcji pustych elementów, wykorzystującej technologię ENGEL fluidmelt i jednoczesną integrację wzmocnień z włókna szklanego. To, co wcześniej było bardzo pracochłonne i energochłonne, teraz można ukończyć w ciągu zaledwie jednej minuty w ramach procesu produkcji masowej. W pełni zautomatyzowany proces produkcji umożliwia natychmiastową użyteczność bez konieczności obróbki końcowej, jednocześnie znacznie zmniejszając ślad węglowy dzięki ukierunkowanemu wykorzystaniu materiałów i pełnej możliwości recyklingu. Rezultatem jest nowy, innowacyjny komponent, który zapewnia maksymalną funkcjonalność i dorównuje wydajności aluminium.

Wolność projektowania dzięki technologii fluidmelt

W procesie fluidmelt firmy ENGEL stopiony rdzeń komponentu jest przemieszczany w trakcie cyklu - albo do wnęki przelewowej, albo z powrotem do jednostki uplastyczniającej - za pomocą wody lub azotu. W ten sposób powstaje pusta sekcja wewnątrz części. Geometria komponentu umożliwia produkcję niezwykle lekkich konstrukcji, które nadal wykazują wysoką sztywność zginania i skręcania. Po zakończeniu fazy chłodzenia puste kierownice są wyjmowane z formy przez robota przegubowego easix na stoisku wystawowym. Ta w pełni zintegrowana automatyzacja demonstruje swoją wysoką wydajność w kompaktowej komórce produkcyjnej.

Stabilność osiągnięta dzięki lekkiej konstrukcji i taśmom

Kierownice są wykonane z poliamidu 6 wzmocnionego włóknem szklanym. Ponadto kierownice są wzmocnione czterema jednokierunkowymi taśmami z włókna węglowego (taśmy UD), które są łączone podczas procesu formowania wtryskowego. Ta kombinacja zapewnia wysoką sztywność i stabilność strukturalną, pomimo małej grubości ścianek i pustego przekroju poprzecznego.

Paul Zwicklhuber, Technology Manager ds. lekkich rozwiązań w ENGEL, wyjaśnia: „To nowe połączenie technologii to prawdziwa innowacja. Zmniejsza wagę, oferując jednocześnie wysoką stabilność, swobodę projektowania geometrycznego i możliwość integracji takich funkcji, jak prowadzenie kabli lub mocowania wyświetlaczy, bezpośrednio w jednym procesie produkcyjnym. To znacznie obniża koszty produkcji i ślad węglowy — sprawiając, że produkcja w Europie znów staje się atrakcyjna ekonomicznie”.

Zalety technologiczne maszyny Victory bezkolumnowej firmy ENGEL

Konstrukcja bezkolumnowa serii ENGEL victory oferuje rozszerzoną przestrzeń formy, co pozwala na stosowanie dużych i złożonych komponentów lub form - przy zachowaniu kompaktowej powierzchni maszyny. Dzięki temu jest ona idealna do wymagających geometrii, takich jak prezentowana kierownica rowerowa. Wariant Wide-Platen maszyny charakteryzuje się powiększonymi płytami montażowymi, zapewniając dodatkowe 100 mm szerokości w porównaniu ze standardowymi modelami. O ile nie jest wymagana większa siła zacisku, ta konstrukcja eliminuje potrzebę inwestowania w większą maszynę - oszczędzając zarówno miejsce na podłodze, jak i energię. Zmniejsza to koszty i podkreśla zaangażowanie ENGEL w zrównoważone procesy produkcyjne.

Partnerzy projektu i ich role

CANYON Bicycles, znany ze swojej innowacyjności i wysokich standardów projektowych w produkcji rowerów, odegrał kluczową rolę w opracowaniu nowej kierownicy. Firma wniosła swoje doświadczenie do projektu koncepcyjnego i funkcjonalnego, zapewniając, że komponent spełnia rygorystyczne wymagania rowerzystów, którzy wymagają wysokiej jakości komponentów.

ARTEFAKT Design odpowiadał za estetyczny projekt kierownicy. Opracowali koncepcję, która jest nie tylko funkcjonalna, ale także atrakcyjna wizualnie, zapewniając, że płynnie integruje się z nowoczesnym wyglądem rowerów Canyon.

Firma DOMO Chemicals dostarczyła zarówno mieszankę do formowania wtryskowego, jak i taśmy niezbędne do produkcji – co stanowiło istotny wkład w osiągnięcie wysokich parametrów użytkowych kierownicy.

Plastic Innovation odpowiadało za projekt komponentów mechanicznych, a także za symulację procesu i konstrukcji. Ich doświadczenie w tej dziedzinie odegrało kluczową rolę w ożywieniu innowacyjnego projektu.

Jako producent narzędzi i producent seryjny, firma Simoldes wykorzystała swoje bogate doświadczenie w produkcji form i komponentów, aby zagwarantować wysoką jakość i powtarzalność procesu produkcyjnego kierownic.

Prezentacje ENGEL na EUROBIKE podkreślają wiodącą rolę firmy w rozwoju i wdrażaniu zaawansowanych technologii formowania wtryskowego dla lekkich konstrukcji w sektorze mobilności miejskiej, a także jej silne ukierunkowanie na klienta. Dzięki swoim technologiom ENGEL po raz kolejny wyznacza nowe standardy wydajności produkcji i zrównoważonego rozwoju – otwierając nowe rynki dla komponentów z tworzyw sztucznych w obszarach tradycyjnie zdominowanych przez metal.

Dodaj ofertę pracy