meyer
Wiadomości

Anatol Sattel, Sumitomo (SHI) Demag

75 procent produktów z tworzyw nie ma alternatywy

Wywiad z Anatolem Sattelem, dyrektorem ds. sprzedaży w Sumitomo (SHI) Demag

 

W jakim stopniu hasło K 2025 – Moc tworzyw sztucznych – Zielony – Inteligentny – Odpowiedzialny – uderza we właściwą nutę?

Z pewnością słuszne jest wykazywanie się pewnością siebie. Faktem jest, że co najmniej 75 procent wszystkich produktów z tworzyw sztucznych będzie w przyszłości nadal pozbawionych alternatywy. Motto to może być również wykorzystane do rzucenia lepszego światła na naszą branżę dla pilnie potrzebnych młodych talentów - w końcu negatywny wizerunek, jaki często mają tworzywa sztuczne, znacznie utrudnia rekrutację. Nie wystarczy już jednak, aby firma po prostu zadeklarowała swoje zaangażowanie w ochronę środowiska i klimatu, co zwykle irytuje ludzi, ponieważ jest postrzegane jako puste powietrze. Nie zdobędziesz żadnych zwolenników tworzyw sztucznych, jeśli tylko prześlizgniesz się po powierzchni.

 

Co należy zrobić?

Jesteśmy zobowiązani do wyjaśnienia opinii publicznej, że jesteśmy nie tylko otwarci na zrównoważone produkty, ale także jesteśmy gotowi naciskać na technologie, które mogą nie prowadzić od razu do zwiększenia zysków. I że dążymy do innowacji, których korzyści będą widoczne dopiero za kilka lat. To jest jedna kluczowa kwestia. Drugą ważną kwestią jest publiczna rekrutacja nowych pracowników, tak abyśmy w przyszłości mogli nadal zatrudniać wysoko wykwalifikowanych pracowników w naszej branży i rozwijać nasze innowacyjne technologie. Konkurujemy z wieloma branżami. Jeśli nie staniemy w wiarygodny sposób w obronie zrównoważonego rozwoju, nie będziemy w stanie przyciągnąć młodych ludzi.

 

Od czego trzeba zacząć, aby zabezpieczyć kolejne pokolenie?

Musimy zwracać się do ludzi bezpośrednio, zaczynając od naszego najbliższego otoczenia. Musimy stać się widoczni jako firma, jako pracodawca i jako część regionu. Musimy również pokazać, że poważnie podchodzimy do zrównoważonego rozwoju, zarówno na małą, jak i szerszą skalę. Musimy przemawiać do ludzi, zanim rozważą ubieganie się o pracę w naszej firmie i budować dobry wizerunek firmy. Dlatego planujemy wprowadzić jesienią dzień rodzinny, aby pracownicy mogli wtedy pokazać swoim dzieciom, czym się zajmują i jaką firmą jesteśmy. Będziemy kontynuować te działania, niezależnie od obecnych trudności gospodarczych.

Niedobór młodych talentów odbija się również na Twoich klientach. Czy to przyspieszy rozwój w kierunku maszyn "bezzałogowych"?

To jest rzeczywiście droga, którą podążamy, a którą toruje cyfryzacja. Dzięki naszej usieciowionej produkcji mamy teraz dane o tym, w jaki sposób maszyny są wykorzystywane w całym systemie. Obecna presja klientów na wydajność skłoniła nas do zaoferowania wysoce zautomatyzowanych systemów, które są łatwe w obsłudze; Wcześniej takiej presji nie było. Obecnie dąży się do tego, aby system działał autonomicznie.

 

Jaką rolę odgrywa efektywność?

Byliśmy jednymi z pierwszych w naszej branży, którzy przeszli na maszyny w pełni elektryczne. Ponieważ koszty energii drastycznie wzrosły w ciągu ostatnich dziesięciu lat, popyt na nią jest odpowiednio wysoki. Tradycyjne wtryskarki hydrauliczne są bardzo energochłonne, na przykład pompy olejowe pracują zawsze, nawet gdy produkcja nie jest dostępna. Dzięki naszej japońskiej spółce macierzystej udało nam się dodać do naszego portfolio produktów maszyny w pełni elektryczne. Tak więc byliśmy już bardzo dobrze przygotowani, gdy trend zrównoważonego rozwoju uderzył z impetem. Cel zrównoważonego rozwoju z jednej strony, a wysokie koszty energii z drugiej, powodują, że produkcja staje się znacznie bardziej energooszczędna we wszystkich obszarach. Mamy tę przewagę, że korzystamy z tej technologii od dawna, podczas gdy inni jeszcze jej nie rozwinęli. Ze względu na zalety wydajnościowe maszyn w pełni elektrycznych zdecydowaliśmy również, że od 2026 roku nie będziemy już budować w pełni hydraulicznych maszyn w Europie. Będziemy jednak nadal produkować je w Azji i oferować na odpowiednich rynkach.

 

Czy na maszynach w pełni elektrycznych można również obrabiać materiały alternatywne?

Opracowanie nowych materiałów, takich jak materiały biodegradowalne, jest kolejnym krokiem na drodze do bardziej zrównoważonego rozwoju. Jest to duże wyzwanie, ale także wielka szansa, ponieważ jeśli uda nam się opracować nowe, przełomowe materiały w Europie, możemy otworzyć zupełnie nowe rynki. Mielibyśmy wtedy strategiczną przewagę nad naszymi konkurentami spoza Europy. Presja na innowacje wywołana trendem zrównoważonego rozwoju przyniosłaby również dużą korzyść gospodarczą.

 

Gdzie leżą wyzwania?

Są one różnorodne; Ogólne warunki nie są dobre. Technologia znacznie się rozwija, ale nowe materiały i recyklaty są zwykle droższe niż nowe produkty na bazie ropy naftowej. Kiedy cena surowca opartego na paliwach kopalnych jest bardzo niska, ludzie nie interesują się już recyklatami. Ponadto tradycyjni producenci tworzyw sztucznych zwykle nie są zainteresowani alternatywnymi materiałami pomocniczymi. Kolejnym wyzwaniem jest zmiana pokoleniowa, która obecnie ma miejsce. W tej chwili potrzebujemy dużej wiedzy specjalistycznej, ale ludzie, którzy ją posiadają, stopniowo przechodzą na emeryturę. Młodsi też są dobrzy, ale mają znacznie mniejsze doświadczenie. Zasadniczo jestem przekonany, że zmiany w społeczeństwie jako całości zdecydowanie kryją w sobie ogromny potencjał innowacyjny.

Dodaj ofertę pracy