meyer
Wiadomości

Christoph Schumacher, Arburg

Plastik jest po prostu niezbędny jako materiał

Wywiad z dr Christophem Schumacherem, wiceprezesem ds. globalnego marketingu w firmie Arburg GmbH + Co KG

 

 

 

 

Kolejne K odbywają się pod hasłem "Siła tworzyw sztucznych – Zielony – Inteligentny – Odpowiedzialny". Skąd wzięło się to motto?

Jest to w zasadzie wynik długotrwałego procesu rozwoju. Uświadomienie sobie, że rozwiązywanie problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem staje się coraz ważniejsze i pilniejsze, zostało po raz pierwszy otwarcie wyrażone podczas przygotowań do K 2019. W tym czasie początkowo skupiono się na podnoszeniu świadomości, a w branży ustalono wspólne rozumienie problemu. Na pierwszy plan wysunęły się słowa kluczowe, takie jak gospodarka o obiegu zamkniętym. Na targach K 2022 po raz pierwszy producenci maszyn do tworzyw sztucznych zaprezentowali na szeroką skalę wszystkie dostępne rozwiązania, na przykład w zakresie recyklingu. Odbyły się specjalne targi VDMA, na których firma Arburg również wzięła udział i miała swoje stoisko. Na targach K 2025 chcemy teraz podkreślić siłę i zdolność do kształtowania przyszłości zarówno tworzyw sztucznych, jak i przemysłu we wszystkich jego aspektach - stąd absolutnie pewne siebie – i, moim zdaniem, naprawdę znaczące – motto.

 

Jaką wiadomość próbujesz przekazać?

Chcemy dać jasno do zrozumienia, że rozumiemy społeczną aktualność tego zagadnienia, a jednocześnie chcemy pokazać, że niemieckojęzyczny przemysł budowy maszyn i urządzeń może wnieść wybitny wkład w rozwiązywanie problemów. W tym kontekście zawsze szczególnie podobał mi się termin "enabler", na przykład poprzez dostarczanie technologii, które umożliwiają gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ten sposób pomaga zmniejszyć zużycie zasobów, jednocześnie zarządzając ukierunkowanym wielokrotnym użyciem. Moim zdaniem istnieje niewiele branż, które zajmują się tymi kwestiami społecznymi i ekologicznymi w tak szerokim zakresie, jak robi to od lat przemysł przetwórstwa tworzyw sztucznych. Jednocześnie chcemy podkreślić, że plastik jest po prostu niezbędny jako materiał. Jest niezbędny do zmniejszenia emisji CO2 i ma zasadnicze znaczenie dla e-mobilności, lekkiego budownictwa, medycyny i opakowań. Podczas pandemii Covid byliśmy świadkami, że wszystko, co nie jest chronione plastikiem, może po prostu zagrażać życiu.

Być może w tamtym czasie nie wykorzystaliśmy w wystarczającym stopniu tej zmiany nastrojów jako branża. Bierzemy na siebie odpowiedzialność za znacznie więcej zajmowania się recyklingiem. "Power of Plastics" pokazuje nasze przekonanie, że nowoczesne życie nie będzie w przyszłości możliwe bez plastiku.

 

A co z hasłem "Zielony – Mądry – Odpowiedzialny"?

Te trzy wymiary pokazują, skąd ta moc pochodzi. "Zielony" oznacza ścieżki, które prowadzą do bardziej zrównoważonego rozwoju. "Inteligentny" odnosi się do technologii, które można wykorzystać na przykład w kontekście cyfryzacji. "Odpowiedzialny" odnosi się do odpowiedzialności społecznej w ogóle, ale także do faktu, że zajmujemy się ilościowym i jakościowym problemem rekrutacji wykwalifikowanych pracowników. Nasi klienci oczekują od nas, jako przedsiębiorstwa zajmującego się budową maszyn i urządzeń, że znajdziemy rozwiązanie tego zadania: będziemy wytwarzać coraz bardziej złożone produkty za pomocą coraz bardziej złożonych maszyn, przy coraz mniejszym zapotrzebowaniu na umiejętności personelu.

W jakim stopniu motto K pasuje do firmy Arburg?

Pasuje on do firmy Arburg bardzo dobrze we wszystkich trzech wymiarach, ponieważ można powiedzieć, że to one od dawna stanowią genetyczną strukturę naszej firmy. Już wiele lat temu połączyliśmy kwestie zrównoważonego rozwoju w naszym programie arburgGREENworld, a kwestie cyfryzacji w ramach programu o nazwie arburgXworld. Łączymy je w arburgSOLUTIONworld: gamie rozwiązań spełniających wszystkie potrzeby naszych klientów. Ponadto nawiązano liczne współprace z inicjatywami takimi jak R-Cycle lub ze start-upami w dziedzinie materiałów. Odpowiedzialność leży w naturze naszej firmy, ponieważ w naszej lokalizacji na wsi w Lossburgu zawsze stawialiśmy na odpowiedzialne korzystanie z zasobów i dobre interakcje z naszymi pracownikami.

 

Czy ekologiczny, inteligentny i odpowiedzialny przemysł inżynierii tworzyw sztucznych jest również opłacalnym modelem biznesowym?

Mogę z całą pewnością powiedzieć, że rozwiązanie omawianych problemów jest dobrym modelem biznesowym dla niemieckojęzycznych producentów wtryskarek. Rozwiązania te mogą być eksportowane na cały świat, a my możemy na nich zarabiać. Wielu naszych konkurentów, zwłaszcza w Azji, nie nadąża za nami. Z drugiej strony, rynki w Azji są najszybciej rozwijającymi się. Tam również potrzebna będzie zrównoważona technologia maszynowa; To są właśnie te możliwości, jakie daje model biznesowy.

 

Jaka przyszłość czeka produkcję maszyn do tworzyw sztucznych?

Przemysł maszyn do tworzyw sztucznych będzie się nadal bardzo dobrze rozwijał. Przez prawie 100 lat branża ta wielokrotnie udowodniła, że jest elastyczna i potrafi opracowywać rozwiązania dla nadchodzących zadań. To właśnie ta rola umożliwiająca go wyróżnia. Co więcej, możliwości, jakie daje tworzywo sztuczne jako materiał, nie zostały jeszcze w pełni wykorzystane ani nawet rozpoznane. Jestem głęboko przekonany, że współczesne życie bez plastiku jest nie do pomyślenia dla coraz większej liczby ludzi na całym świecie. Jednak utylizacja, recykling, projektowanie i stylizacja tworzyw sztucznych, produkty końcowe, a także oszczędność materiału i najsensowniejsze wykorzystanie tego materiału, to obszary, w których jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego jestem przekonany, że za dziesięć lat przetwórstwo tworzyw sztucznych nie będzie już możliwe bez systemu gospodarki o obiegu zamkniętym.

Dodaj ofertę pracy