meyer
Wiadomości

Biznes dronowy a termoplasty

Chiny są jednym z najszybciej rozwijających się krajów w światowej gospodarce dronowej. Według CCID Consulting rynek tego sektora osiągnął 505,95 mld RMB, doświadczając szybkiego wzrostu o 33,8%. Potencjał dalszego rozwoju chińskiej gospodarki dronowej jest znaczący. Administracja Lotnictwa Cywilnego Chin prognozuje, że rynek wzrośnie do 1,5 bln RMB do 2025 r. i 3,5 bln RMB do 2035 r.

Czym jest gospodarka dronowa

Gospodarka dronowa koncentruje się na szeregu działań gospodarczych w przestrzeni powietrznej poniżej 1000 metrów, w tym na transporcie pasażerów, dostawach, pomiarach i operacjach ratowniczych, wykorzystując różne pojazdy latające. Wspiera wzrost gospodarczy poprzez innowacje technologiczne i integrację przemysłową.

Ten nowy model ekonomiczny zachęca do rozwoju przemysłu w takich branżach jak produkcja, rolnictwo, logistyka, turystyka i ratownictwo. Jednocześnie stymuluje popyt na akumulatory samochodowe, innowacyjne materiały, systemy komunikacyjne i inne w łańcuchach dostaw w górę i w dół, tym samym wzmacniając nowe jakościowe siły produkcyjne.

W zastosowaniach rolniczych drony są używane do siewu, zwalczania szkodników, nawadniania i monitorowania. Technologia ta oferuje wysoką precyzję i wydajność bez ograniczeń krajobrazowych, co znacznie ułatwia produkcję rolną na dużą skalę.

W Chinach firmy logistyczne ustanowiły trasy dostaw w miastach takich jak Shenzhen i Szanghaj. Dostawy dronami zostały w pełni zintegrowane z codziennym życiem. Według Biura Transportu Miasta Shenzhen w 2023 r. wprowadzono 77 nowych tras dronów, co daje łącznie 156 tras i przekracza 600 000 lotów w ciągu roku.

 

Gospodarka dronowa napędza wzrost w dziedzinie kompozytów termoplastycznych

Wśród pojazdów latających na małej wysokości, elektryczne samoloty pionowego startu i lądowania (eVTOL), małe drony i niektóre lekkie samoloty są zasilane energią elektryczną. Aby zmniejszyć wagę, zwiększyć bezpieczeństwo i wydłużyć żywotność baterii, te pojazdy latające wymagają lżejszych, mocniejszych i trwalszych materiałów. Materiały kompozytowe termoplastyczne o wyjątkowej wydajności mogą odegrać kluczową rolę w rozwoju ekonomii lotów na małej wysokości, torując drogę do szerszych zastosowań w przyszłości.

Kompozyty termoplastyczne to materiały oparte na żywicach termoplastycznych jako matrycy, wzmocnione materiałami takimi jak włókno węglowe, włókno szklane i włókno aramidowe w celu poprawy ich właściwości mechanicznych. W porównaniu do kompozytów termoutwardzalnych, kompozyty termoplastyczne wykazują zazwyczaj wyższą odporność na uderzenia i wytrzymałość, a także oferują większą elastyczność w procesie produkcyjnym.

Na podstawie danych Stratview Research, firmy zajmującej się analizą rynku, przewiduje się, że popyt na kompozyty termoplastyczne w samolotach eVTOL znacznie wzrośnie. Oczekuje się, że wzrośnie z około 500 ton w 2024 r. do 11 750 ton do 2030 r., co stanowi niezwykły 22,5-krotny wzrost w ciągu zaledwie sześciu lat.

 

Tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem węglowym

Ze względu na lekkość, wysoką wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury i korozję, termoplastyczne kompozyty wzmacniane włóknem węglowym stały się głównym materiałem dla pojazdów latających na niskich wysokościach, skutecznie zastępując metale. W porównaniu do konwencjonalnej stali, stopów aluminium i stopów tytanu, kompozyty z włókna węglowego oferują co najmniej dziewięciokrotnie większą wytrzymałość na rozciąganie i czterokrotnie wyższy moduł sprężystości.

Wykazują również wyjątkową zgodność, aby spełnić wymagania dotyczące złożonych projektów. Na przykład samoloty eVTOL mają rygorystyczne wymagania dotyczące wyglądu, struktury, estetyki, bezpieczeństwa i aerodynamiki.

Według danych Stratview Research, ponad 90% kompozytów stosowanych w samolotach eVTOL jest wzmocnionych włóknem węglowym. Z tych kompozytów z włókna węglowego 75%-80% jest stosowanych w krytycznych elementach, w tym w nadwoziu pojazdu, skrzydłach i śmigłach.

Samson Sky planuje użyć kompozytów termoplastycznych na bazie żywicy wzmocnionej włóknem węglowym (CFRTP) w swoim latającym samochodzie sportowym Switchblade. Ten nadający się do recyklingu, nietoksyczny i przyjazny dla środowiska materiał oferuje znaczące zalety w porównaniu z tradycyjnymi kompozytami na bazie żywicy epoksydowej. Co ciekawe, odpady produkcyjne CFRTP można poddać recyklingowi i ponownie wykorzystać do produkcji elementów niekonstrukcyjnych, co skutecznie zmniejsza ilość odpadów w procesie produkcyjnym. XPENG AEROHT jest wiodącym producentem samolotów eVTOL w Chinach. W serii X2 śmigło jest wykonane z warstwowego włókna węglowego, które rysuje się tylko w przypadku zderzenia z twardymi przedmiotami, co zapewnia, że ​​bezpieczeństwo lotu nie jest zagrożone. Podwozie wykorzystuje głównie włókno węglowe dla wytrzymałości konstrukcyjnej, podczas gdy włókno szklane dodaje elastyczności do pochłaniania drgań.

 

Tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym

Oprócz kompozytów z włókna węglowego, w pojazdach latających na niskich wysokościach stosuje się różne materiały, w tym kompozyty z włókna szklanego, kompozyty z włókna aramidowego i tworzywa spienione.

Kompozyty termoplastyczne wzmocnione włóknem szklanym posiadają właściwości takie jak lekkość, wysoka izolacja elektryczna, doskonała odporność na korozję i doskonała przepuszczalność. W rezultacie są powszechnie stosowane w częściach lotniczych wymagających wyjątkowej przepuszczalności, w tym osłonach radarów i owiewkach.

W pojazdach latających na małych wysokościach kompozyty z włókna szklanego stosuje się głównie w elementach konstrukcyjnych, takich jak nadwozie i skrzydła pojazdu, a także w osłonach radarów i owiewkach.

 

Kompozyty wzmocnione włóknem aramidowym

Kompozyty termoplastyczne wzmocnione włóknami aramidowymi oferują wysoką wytrzymałość, sztywność, odporność na temperaturę, lekkość, stabilność wymiarową, odporność na promieniowanie i doskonałą przepuszczalność. Materiały te są stosowane w wysokiej klasy sprzęcie lotniczym, szczególnie w częściach konstrukcyjnych, które obsługują duże obciążenia i doskonałą przepuszczalność.

Powszechnie stosowane w sektorze lotniczym, kompozyty aramidowe o strukturze plastra miodu są wykonane z włókien aramidowych ułożonych w unikalną strukturę plastra miodu inspirowaną naturą. Dzięki precyzyjnej obróbce ten materiał warstwowy osiąga lekką konstrukcję o wysokiej wytrzymałości, podczas gdy warstwa zewnętrzna składa się z kompozytów z włókna węglowego.

Ponadto inne materiały warstwowe, takie jak spienione tworzywa sztuczne, są stosowane w wewnętrznej strukturze pojazdów latających na niskich wysokościach ze względu na ich niską gęstość, pochłanianie drgań i właściwości dźwiękoszczelne. Do powszechnych spienionych tworzyw sztucznych należą poliuretan (PU), polistyren (PS) i polichlorek winylu (PVC).

 

Shenzhen nadal napędza rozwój gospodarki dronowej

W grudniu 2023 r. chiński rząd uznał gospodarkę dronową za krajową strategiczną rozwijającą się branżę. W 2024 r. zaproponował konkretne żądania dotyczące rozwoju tego sektora. Obecnie około 30 prowincji w Chinach uwzględniło gospodarkę dronową w swoich raportach roboczych lub powiązanych politykach.

Shenzhen w szczególności jest uznawane za „Chińską Stolicę Dronów”. Miasto szczyci się kompleksowym łańcuchem dostaw dla gospodarki niskopoziomowej, z mocnymi stronami w zakresie nowej energii, zaawansowanych materiałów i produkcji wysokiej klasy sprzętu. Do 2026 r. Shenzhen planuje zbudować ponad 1 200 platform startowych i lądowania dla taksówek powietrznych i dronów. Ponadto w ciągu najbliższych trzech lat zostanie utworzonych ponad 10 000 stacji bazowych komunikacji, aby wspierać ogólnomiejską sieć informacyjną dla gospodarki niskopoziomowej.

Pomimo ogromnych możliwości, rozwój gospodarki nisko-wysokościowej napotyka na wyzwania, takie jak zarządzanie przestrzenią powietrzną, bezpieczeństwo lotów i konieczność udoskonalenia przepisów. W przypadku przemysłu tworzyw sztucznych i gumy, rosnące wykorzystanie pojazdów latających na niskich wysokościach zwiększy wymagania dotyczące wydajności materiałów. W związku z tym, aby nadążyć za wzrostem gospodarki nisko-wysokościowej, konieczne są ciągłe postępy w badaniach i rozwoju materiałów.

Dodaj ofertę pracy