biester
Puls Branży

Ochrona recyklingu tworzyw w UE

W odpowiedzi na trwające negocjacje w sprawie rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), EuRIC wzywa ustawodawców do ochrony europejskiego sektora recyklingu tworzyw sztucznych i natychmiastowego zajęcia się masowym importem tworzyw sztucznych oznaczonych jako pochodzące z recyklingu.

Import tanich tworzyw sztucznych, zarówno pierwotnych, jak i oznaczonych jako pochodzące z recyklingu, nie przyczynia się do osiągnięcia celów UE w zakresie obiegu zamkniętego. Te tworzywa sztuczne, importowane głównie z Azji, są produkowane w warunkach odbiegających od standardów UE, przy ograniczonym nacisku na obieg materiałów w ich krajach pochodzenia. Nie są produkowane z unijnych odpadów plastikowych, a kraje, z których pochodzą, nie wdrożyły celów w zakresie obiegu zamkniętego tak jak UE. W rezultacie europejskie firmy zajmujące się recyklingiem tworzyw sztucznych, mimo że zainwestowały setki milionów euro w realizację celów związanych z obiegiem zamkniętym, są obecnie zmuszone działać poniżej swoich mocy produkcyjnych i nie widać oznak ożywienia cen recyklatów w 2024 r.

Cele dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach z tworzyw sztucznych odegrały kluczową rolę w zwiększaniu popytu na tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu i wspieraniu tych celów w ciągu ostatnich kilku lat. EuRIC nalega, aby minimalne cele dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach z tworzyw sztucznych wprowadzanych na rynek UE były osiągane przy wykorzystaniu pokonsumenckich odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych zebranych w UE. Jedynie w przypadku odrzucenia tej podstawowej zasady zapisanej w proponowanym PPWR konieczne jest zapewnienie, aby przywóz tworzyw sztucznych oznaczonych jako pochodzące z recyklingu podlegał odpowiedniemu systemowi identyfikowalności, aby zagwarantować, że pochodzą one z recyklingu i spełniają minimalne warunki w zakresie Środowisko, Zdrowie i Bezpieczeństwo. Jeśli nie złagodzi się niezrównoważonej presji na podmioty zajmujące się recyklingiem, istnieje ryzyko, że Europie nie uda się osiągnąć prawnie wiążących celów w zakresie recyklingu i zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, a także szansy na stanie się do 2050 r. pierwszym kontynentem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.

Proponowane środki są również przedmiotem zielonej polityki przemysłowej. Materiały pochodzące z recyklingu służą jako sygnał rynkowy, który powoduje gwałtowny wzrost inwestycji mających na celu budowanie zdolności w zakresie recyklingu w Europie. Jest to zgodne z celami nowego planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym i zapewnia, że ​​UE sama zajmie się odpadami z tworzyw sztucznych. Z tego powodu UE wyraźnie zakazała wywozu odpadów tworzyw sztucznych do krajów nienależących do OECD na mocy rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów. W rezultacie odpady tworzyw sztucznych będą musiały zostać poddane recyklingowi i wprowadzone do obrotu w UE. Pozostawienie europejskich podmiotów zajmujących się recyklingiem tworzyw sztucznych opakowaniowych bez ochrony przed gwałtownym wzrostem importu tworzyw sztucznych z krajów, które często cieszą się znacznie niższymi kosztami energii i stosują mniej rygorystyczne przepisy, nie tylko szkodzi środowisku, ale także zadaje tragiczny cios inwestycjom w europejski przemysł zielonych technologii.

Dodaj ofertę pracy