PRZEWAGA KONKURENCYJNA | KALENDARZ WYDAWNICZY | CENNIK REKLAM | FORMATY REKLAM I DANE TECHNICZNE | PRENUMERATA ELEKTRONICZA
Formaty reklam, ważne wskazówki
i dane techniczne
Formaty reklam
Okładka:
![]() |
Wymiary: Szer.: 195 mm Wys.: 185 mm |
Cała strona:
![]() |
|
2/3 strony - pionowa |
|
2/3 strony - pozioma
![]() |
Brutto: Szer.: 220 mm Wys.: 194 mm Netto: Szer.: 210 mm Wys.: 184 mm |
1/2 strony - pionowa
![]() |
|
1/2 strony - pozioma
![]() |
Brutto: Szer.: 220 mm Wys.: 148 mm Netto: Szer.: 210 mm Wys.: 138 mm |
1/3 strony - pionowa
![]() |
|
1/3 strony - pozioma
![]() |
|
1/4 strony - moduł
![]() |
Wymiary: Szer.: 94 mm Wys.: 128 mm |
Ważne wskazówki
NETTO, BRUTTO, SPADY - czyli jak przygotować reklamę
"Spadami" określa się obszar reklamy, który po wydrukowaniu zostanie odcięty albo wpuszczony w grzbiet.
Dlatego na tym obszarze nie powinno umieszczać się tekstów lub ważnych elementów graficznych.
Na obszar spadów powinna zaś wychodzić grafika będąca tłem oraz część zdjęcia, jeśli zdjęcie to ma w końcowym rezultacie dotykać krawędzi strony.
Wymiary "netto", które podajemy to obszar, który będzie widoczny w gazecie po odcięciu spadów.
Wymiary "brutto" to cały obszar reklamy - z tym co będzie widoczne po wydrukowaniu oraz z tym, co zostanie odcięte lub wpuszczone (wklejone) w grzbiet w introligatorni.
"Strefa ochronna" (w naszych przykładach oznaczona kolorem żółtym) to kilkumilimetrowy margines na którym również nie powinno się umieszczać ważnych elementów takich jak tekst, logo, czy istotne elementy zdjęcia. "Strefa ochronna" nie zostanie odcięta, jednak gwarantuje, że w przypadku niedokładnego cięcia, ważne elementy nie zostaną naruszone i nie zbliżą się za bardzo do krawędzi.
Na końcu niniejszego opracowania podajemy przykłady złego i dobrego projektowania reklam
Dane techniczne:
Format: EPS.
Opcjonalnie w postaci plików TIFF lub JPG (z zaznaczoną maksymalną jakością).
Dopuszczalny format dla reklam całostronicowych: PDF (o jakości przeznaczonej do druku!)
UWAGA: prosimy nie zaznaczać spadów. Grafika powinna być w wymiarach brutto (5 mm spady zostaną odcięte automatycznie).
Wyjątkiem jest format PDF - tutaj należy zaznaczyć spady (tylko w przypadku reklam całostronicowych!)
Kolory: CMYK.
Wszystkie czcionki zamienione na krzywe!
Rozdzielczość plików - przy zachowaniu docelowych wymiarów: 254 ppi (ewentualnie 300).
Za jakość reklam nie zgodnych z powyższą specyfikacją redakcja nie odpowiada.
W razie wątpliwości dotyczących przygotowania reklam prosimy o kontakt z redakcją.
Przygotowanie reklam na przykładach
Przykład 1: Tekst i ważne elementy graficzne "wchodzą" na spady:

Reklama po wydrukowaniu:

Spójrzmy na przykład obok. Tekst wchodzi na obszar spadów i zostanie obcięty. Podobie ze zdjęciem - ważny element graficzny - twarz człowieka - został umieszczony na obszarze spadów.
Przykład 2: Tekst i ważne elementy graficzne są w "strefie ochronnej"

Dobrze widać to w przypadku zdjęć, które kończą się równo z krawędzią netto (nie wchodzą na obszar spadu): zdjęcie oraz niebieski prostokąt nie styka się tutaj z krawędzią przyciętej strony, ale ze wzglądu na niedokładność cięcia powstała biała obwódka.
Przykład 3: Reklama zaprojektowana poprawnie:


Część zdjęcia (nie zawierająca istotnych elementów) oraz niebieskiego prostokąta wchodzi na obszar spadu i zostanie obcięta - dzięki temu zrówno zdjęcie, jak i prostokąt będą kończyły się dokładnie na krawędzi strony bez niebezpieczeństwa pojawienia się białych obwódek.