biester
Puls Branży

Recykling opon w UE

W dniu 15 kwietnia wydarzenie EuRIC poświęcone recyklingowi opon „Wymyślanie koła na nowo: postęp w recyklingu opon” zgromadziło wszystkie zainteresowane strony w łańcuchu wartości, aby stawić czoła wyzwaniom związanym z obiegiem zamkniętym opon i współpracować w zakresie możliwości zwiększonego odzysku materiałów w UE.

Wydarzenie, które odbyło się w Brukseli, podkreśliło znaczny niewykorzystany potencjał obiegu zamkniętego opon. Kluczowe wymogi obejmują ulepszony ekoprojekt opon, obowiązkowe cele w zakresie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w nowych oponach lub w innych zastosowaniach oraz przepisy chemiczne dotyczące materiałów pochodzących z recyklingu z opon w oparciu o ocenę ryzyka, a nie zasadę ostrożności, a wszystkim tym sprzyja zharmonizowany ogólnounijny system End-of-Waste kryteria. Współpraca między przemysłem a decydentami jest niezbędna, aby zaradzić niepewności gospodarczej i nieodpowiedniej nadmiernej regulacji, które obecnie podważają wysiłki branż na rzecz zrównoważonego rozwoju i cele UE w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym.

Poul Steen Rasmussen, prezes oddziału recyklingu opon mechanicznych (MTR) EuRIC, powiedział: „Nie będzie długoterminowych inwestycji w recykling opon, jeśli później nie będzie stabilnych zastosowań rynkowych dla materiałów pochodzących z recyklingu”. Nalegał również, aby decydenci traktowali priorytetowo ekoprojektowanie produktów, zapewniając zarówno bezpieczeństwo opon, jak i możliwość recyklingu.

W związku ze wzrostem wywozu zużytych opon do Indii Aurel Ciobanu-Dordea, dyrektor Komisji (DG ENV, Gospodarka o Obiegu Zamkniętym), wyraził poparcie dla obaw branży dotyczących zatrzymywania zużytych opon w Europie i zapobiegania ich spalaniu. Obiecał również, że Komisja przedstawi rozwiązania kompensujące pewne ograniczenia UE dotyczące stosowania gumy z opon pochodzącej z recyklingu na głównych rynkach końcowych, takich jak wypełnienia sztucznych boisk sportowych.

Adam McCarthy, Sekretarz Generalny ETRMA, podkreślił skomplikowany charakter opon i podkreślił znaczenie bezpieczeństwa opon przez cały ich okres użytkowania. Podkreślił także zaangażowanie branży na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym kontekście. Jeśli chodzi o obowiązkowe cele dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w oponach, McCarthy zasugerował, że takie środki należy ocenić w świetle gotowości rynku.

Pierwsza dyskusja panelowa na temat podstaw obiegu zamkniętego podkreśliła, że ​​dostępna jest technologia pozwalająca zwiększyć ilość gumy pochodzącej z recyklingu z opon w wielu różnych produktach, w tym w branży motoryzacyjnej. Jednakże zbyt skomplikowane regulacje opóźniają czas potrzebny na wprowadzenie produktu na rynek. Ponadto konieczna jest zmiana sposobu myślenia: materiały pochodzące z recyklingu nie są tanie, a opracowanie nowych zastosowań wymaga zarówno pieniędzy, jak i czasu. Bez bezpieczeństwa rynku, takiego jak nakazy dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w celu zabezpieczenia długoterminowych zysków z inwestycji, postęp jest niemożliwy. Drugi panel podkreślił recykling chemiczny jako rozwiązanie ostateczne. Podkreśliła także znaczenie rozwoju nowych rynków gumy poddanej recyklingowi mechanicznemu i technologii uzupełniających, takich jak sadza odzyskiwana/poddana recyklingowi i guma dewulkanizowana. Mają one kluczowe znaczenie dla zwiększenia obiegu zamkniętego opon i zapobiegania wysyłaniu połowy opon zebranych w UE do spalenia.

W prezentacjach zaprezentowano postęp technologiczny, w tym potencjalne wprowadzenie cyfrowego paszportu produktu (DPP) dla opon w celu usprawnienia sortowania opon, a także wkład projektu BlackCycle w zwiększanie gospodarki o obiegu zamkniętym w przypadku opon i poprawę zrównoważonego charakteru przemysłu oponiarskiego poprzez produkcję sadzę ze zużytych opon i ponowne wykorzystanie jej w nowych oponach. W dyskusjach analizowano także rodzaj przepisów, które UE powinna wprowadzić, aby zmaksymalizować niewykorzystany potencjał istniejących produktów wykorzystujących gumę pochodzącą z recyklingu, oraz stworzyć nowe. Położono także nacisk na potrzebę skutecznego wdrażania i zmianę sposobu myślenia w kierunku promowania materiałów pochodzących z recyklingu zamiast materiałów pierwotnych.

Dodaj ofertę pracy