Od 1 stycznia 2023 r. firmy o powierzchni sprzedaży powyżej 80 metrów kwadratowych i zatrudniające więcej niż pięciu pracowników w Niemczech są zobowiązane do oferowania opakowań wielokrotnego użytku na wynos i na wynos. Ma to również wpływ na detalistów z ich stale rosnącym sektorem produktów spożywczych. Muszą zapewnić alternatywę dla jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych, z których korzystali do tej pory.
Dwie opcje
Istnieją zasadniczo dwie opcje. Albo dołączasz do istniejącego rozwiązania systemowego, albo tworzysz własny system zwrotny. EDEKA, jako kooperatywnie zorganizowana grupa firm z niemieckiego sektora handlu detalicznego, zdecydowała się teraz na to drugie rozwiązanie.
Redobre rozwiązania
Kubki i miski z nowych opakowań wielokrotnego użytku do konsumpcji poza domem są sprzedawane pod marką regood.
- Opakowania oferowane są w rozmiarach od 300 do 1200 mililitrów.
- Mogą być używane w „gorącej ladzie”, barze sałatkowym, piekarni lub w strefie gastronomicznej i według firmy nadają się do użytku w kuchence mikrofalowej i zmywarce.
- Jako materiał, EDEKA opiera się na monoplastiku nadającym się do recyklingu.
- Opakowanie jest certyfikowane pieczęcią ekologiczną „Blue Angel”, która poświadcza ochronę środowiska poprzez oszczędne wykorzystanie surowców w produkcji i użytkowaniu, długą żywotność lub zrównoważoną utylizację, a także sygnalizuje nieszkodliwość dla zdrowia.
- Opakowania zwrotne objęte są kaucją i można je zwrócić w sklepach Edeka.
Wielokrotny użytek to wysiłek
Należy stworzyć struktury do wydawania i odbierania pojemników wielokrotnego użytku. W samym sklepie potrzebna jest przestrzeń i technologia do zwrotu i magazynowania pośredniego. Ale są też znaczne wydatki na transport i logistykę, a także na czyszczenie i dezynfekcję.
Rośnie liczba produktów wielokrotnego użytku
Niezależnie od kosztów, na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań wielokrotnego użytku. Wynika to przede wszystkim z presji ze strony krajowych i europejskich regulatorów. Projekt nowego rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych przedstawiony przez Komisję Europejską pod koniec listopada 2022 r. mówi w tym zakresie jasnym językiem. Wyższe limity wielokrotnego użytku, a nawet przepisy dotyczące opakowań wielokrotnego użytku w niektórych obszarach zmuszą dystrybutorów do korzystania z opakowań wielokrotnego użytku.
Daleko idące konsekwencje
Z punktu widzenia konsumenta niekorzystne jest, aby każdy dystrybutor korzystał z własnego systemu i był przywiązany do określonych łańcuchów rynkowych zwrotów. Te ekskluzywne rozwiązania powodują złożoność dla konsumentów, nawet jeśli są sposobem na zatrzymanie klientów przez detalistów. Pomimo tego aspektu możemy oczekiwać, że złożoność i różnorodność zostaną zredukowane. Coraz częściej będziemy spotykać standardowe rozmiary i formaty, które funkcjonują niezależnie od poszczególnych placówek, supermarketów czy dyskontów.