W samych Stanach Zjednoczonych 85% plastiku produkowanego wyłącznie do pakowania trafia na wysypiska śmieci. W Polsce, jak dowodzą badania Plastics Review, jest podobnie.
Konsumenci napędzają zmiany, dokonując celowych zakupów produktów w zrównoważonych opakowaniach. Prawie połowa uważa opakowanie za „najważniejszą inicjatywę dotyczącą zrównoważonego rozwoju” dla marek. 2
Obowiązkiem producentów i sprzedawców detalicznych jest stanąć na wysokości zadania. Dostarczanie zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych jest wyraźnie oczekiwaniem konsumentów, a co więcej, społeczną odpowiedzialnością biznesu wobec mieszkańców planety Ziemia.
To wszystko są rozsądne i godne szacunku cele. Jednak na drodze do ich spełnienia pojawiają się pewne wyzwania. Zrównoważony rozwój opakowań jest obecnie płynną koncepcją, ponieważ branża nadal pracuje nad osiągnięciem konsensusu w sprawie terminologii, oczekiwań i rozwiązań.
Wychylanie się w przestrzeń nie oznacza poddania się zamętowi ani odkładania decyzji na później. Zamiast tego producentom najlepiej jest współpracować z dostawcą opakowań, który koncentruje się na przyszłości i ewolucji zrównoważonych opakowań, ale jest zaangażowany w znalezienie rozwiązań, które sprawdzą się w dzisiejszych wyzwaniach związanych z recyklingiem.
Opakowania nadające się do recyklingu a gotowe do recyklingu
Być może jednym z najbardziej mylących aspektów zrównoważonych opakowań jest zrozumienie aktualnej terminologii, na przykład rozróżnienia między opakowaniami nadającymi się do recyklingu a opakowaniami gotowymi do recyklingu. Terminy brzmią podobnie, ale znacznie się różnią.
Ponieważ programy i standardy recyklingu różnią się obecnie na całym świecie, definiowanie warunków jest obecnie ćwiczeniem w ramach ogólnych wskazówek, a nie twierdzeń opartych na faktach. Ogólnie pomyśl o tym jako o „nadających się do recyklingu”, odnosząc się do opakowania, które spełnia standardy zbierania, sortowania i recyklingu, jakie obowiązują obecnie w określonym regionie. Z drugiej strony opakowania „gotowe do recyklingu” są celowo projektowane i produkowane w celu umożliwienia recyklingu w określonych strumieniach w oparciu o wybrane materiały i globalne wytyczne.
Materiały opakowaniowe mogą należeć do jednej z dwóch kategorii, ale nie ma gwarancji, że spełniają specyfikacje programów recyklingu, do których konsumenci mają dostęp na każdym rynku/regionie. To oraz powszechność greenwashingu podkreślają, w jaki sposób i dlaczego odpowiedzialność za recykling i zrównoważony rozwój opakowań ostatecznie spoczywa na producencie produktu.